Ahonnan nem megy vonat - Nyírvidéki kisvasút
Pontosítok, időnként megy. Legutóbb épp Felcsútra. Igaz, oda vitték. Nyíregyházi tartózkodásunk során felkerestem a Huszár sor mentén lévő Átrakót. A Nyírvidéki Kisvasút telephelye található itt, elhagyva, üzemen kívül. Bár a források szerint csak ideiglenesen van üzemen kívül. Mindenki elképzelheti, hogy mit jelent ez, annak ismeretében, hogy 2009 óta tart ez az állapot! Bár van kezdeményezés, szándék és akarat, hogy valahogy megmeneküljön, a választások kapcsán is lebegtették az újraindulást. Csak annyi történt, hogy gördülő állományának egy részét elvitték.
A Felcsúti állomáson
A vasút története 1905-ben indult, és folyamatosan fejlődött. Egy vágányú, nem villamosított vonal, amely több mint húsz települést, ezek között Sárospatakot és Sátoraljaújhelyet kötötte össze Nyíregyházával. Különlegessége, hogy nem csak teherszállításra, hanem személyszállításra is használták a kezdetektől. Gőzvontatás mellett benzin-elektromos, és dízel mozdonyok is szolgáltak, egy kis szakaszon, Sóstóig létezett villamosított része, itt villamos motorvonatok szolgáltak.
Egy kiállított villamos motorvonat a parkban
A kisvasút sora, hol jobban, hol rosszabbul ment. A kezdeti bővítések és összevonások jelentette fejlődésnek a háború vetett végett. A Tisza hidat ugyanis felrobbantották 44-ben, így megszűnt az összeköttetés az addig elért városokkal. A háború után államosítás és korszerűsítés következett, s kisebb döccenőkkel rendben ment minden. Aztán a 2000-es évektől a forráshiány, a mellőzöttség megpecsételte a vasút sorsát. 2009 év végén leállt az üzem.
Ez a Ba-w kocsi innen még menthetőnek tűnik...
A nagyvasutak mellett szeretem a kisvasutakat is. Hangulatuk és emberközeliségük miatt. A Nyíregyházi Kisvasút egy érdekes színfoltja lenne a honi kisvasút társadalomnak. Az ország egy kevéssé ismert részén kanyarog, teljesen más arcát mutatva a vidéknek, amit máshogyan nem lehet megismerni. A pálya vonala követhető, jó darabon be is jártuk. Az Átrakótól a központi állomás mellett halad. Itt még olyan állapotban van, hogy az ember még szinte működő üzemnek is nézheti. Távolabb persze már más helyzet. S minél több idő telik el, annál kisebb az esélye, hogy feléled a kisvasút. S így rengeteg érték, munka megy veszendőbe.
Mint egy roncstelep. Gaz burjánzik, nem mozdul semmi sem.
Végállomás, nem megy tovább.
A gaz lassan lassan benövi a vonalat, itt éppen egy közeli település temetője előtt
Aztán az út mellől elkanyarodik, be a pusztába
Erre egy ideje nem járt vonat. Fog majd valamikor?
forrás: WIKI