2016. dec 27.

A Frigyláda nyomában

írta: DDQ
A Frigyláda nyomában

psx_20161219_103744.jpg

Bátaszék, ABmot 376

Bátaszéken benéztünk az állomásra, ha már ott voltunk nem akartam kihagyni. Nem volt nagy mozgás, vagyis éppen semmi nem volt a síneken.Már indultam volna, amikor megláttam a kiállított motorkocsit. Nosza, járjuk csak körbe! A magyar vasúti járműgyártás egy érdekes vonalát jelentik ezek motorkocsik. Nem mondhatóak szépnek, viszont érdekesek. A becenevüket a tetejükön lévő hűtőberendezésről kapták. A kiállított gépen semmilyen jelzés nincs, s egy fia tájékoztató táblát sem találtam róla. Az viszont látszik, hogy bár megmentették az elbontástól, és annak idején valamennyire rendbe is tették, mára alaposan elfogyott a lendület. Vagy az akarat. Vagy a pénz. Vagy mind együtt. Betört vagy éppen megereszkedett ablakon éri az eső, por. Külső szerelvényei is hiányosak, lámpái közül már 2009-ben hiányzott, egy fénykép szerint.  

psx_20161219_112335.jpg

psx_20161219_113232.jpg

psx_20161219_112952.jpg

Mit lehet tudni ezekről a motorkocsikról? A Ganz által voltak gyártásban 1926-1937 között. 128 darabot gyártottak belőle, 60 km/h végsebességgel, és Ganz VI Jar 135/185 120 Le motorral. Üzembe állításuktól a 80-as évekig voltak használatban, a Bzmot sorozat váltotta. Több változata is volt, kísérleti példányok is kigördültek a gyárkapun. Volt olyan is, amelyiknek 3 "frigyláda " volt a tetején.

Ahogy járkáltam körülötte, kíváncsi lettem, hogy ez a példány hol szolgált? Merről vetette ide a sorsa? Mivel körülötte nem volt ismertető, csak a belsejében talált feliratra alapozhattam. Motorkocsi szám : 376, honállomás Pécs. Szuper! De a biztonság kedvéért, otthon rákerestem, és akkor ért a meglepetés. Az eredeti pályaszáma BCmot 376 volt, abból lett ABmot 376, aztán A - 165. Még korábban megnéztem ezeket a rövidítéseket, mit is takarnak. Ime:

  • A: Elsőosztályú szakasszal ellátott személykocsi
  • B: Másodosztályú szakasszal ellátott személykocsi
  • C: Harmadosztályú szakasszal ellátott személykocsi
  • n: Nagy befogadóképességű személykocsi
  • y: Háromtengelyű személykocsi
  • mot: Motorkocsi
  • x: Motor-mellékkocsi

 dscf9065.JPG

Némi adalék a történethez, cirkalmas betűkkel a tetőborításon

Tehát elsőnek másod és harmadosztályú szakasszal volt ellátva, majd átépítették első és másodosztályúvá. Találtam egy dátumot hozzá : miszerint 1928.08.24.-én a Ganz Mávag gyártotta. Eddig ok, de van itt egy kis bibi. Egyszer azt írják róla, hogy Tapolcán volt állomásítva, és vasútüzemi jármű.Majd megemlítik Kaposváron is, ugyanezzel a pályaszámokkal.  A kocsin meg Pécs szerepel. Találtam róla egy fotót, 2002-ben Tapolcán mutatja a 376-os motorkocsit, de nem lehet beazonosítani egyeznek - e? Gondolom a neten fellelhető adatok nem éppen naprakészek...

pa080024.JPG

BCmot 390 a parkban, az egyes Giganttal

Mondjuk Pécs nincs innen messze, szolgálhatott ott is. Ott most is van még belőle, egy az állomásról készült fotómon felfedeztem, a 9 és 3/4.-ik vágányon ácsorog. Legközelebb majd jobban megnézem. S, hogy hol van még ilyen motorkocsi? Tudomásom szerint Szentendrén a Skanzenben, valamint a VPK-ban is van. Na és persze Szentesen, ott láttam belőle a legszebbet!

dscf5672.JPG

A Szentesi BCmot 370, csodálatosan szép

dscf5680.JPG

dscf5698.JPG

img_2016-07-08_12-03-12.JPG

img_2016-07-08_12-06-00.JPG

psx_20160706_210406.jpg

 

Ha valaki otthon van a témában, s tudja ezeknek a történetét, vagy éppen ennek a példánynak, ne habozzon, írja meg! 

  

Szólj hozzá

Vonat Vasút Bátaszék Váltó BCmot ABmot ABmot 376