2017. sze 03.

A vasút ünnepe Szolnokon

írta: DDQ
A vasút ünnepe Szolnokon

1-fokep.jpg

 170 éves a magyar vasút, s erre a jeles eseményre csatlakozott rá a MÁV Nosztalgia Kft. A hétvégén két gőzvontatású különvonatot is indított Szolnokra. A Nyugati pályaudvar újra füstbe öltözött, s visszatért a régi idők hangulata. A két, régi kocsikból álló szerelvény, elejükön a két fújtató géppel, meseszép díszletet varázsolt az időutazáshoz. A fenti kép akár száz éves is lehetne, a második szerelvényről készült.

Az első szerelvényt  a "Koporsó " becenevű, igencsak különleges kinézetű mozdony, a 242,001 húzta.

11.jpg

8.jpg

Még a Nyugatiban, indulás előtt

A szerelvény kocsijai pazar belső berendezéssel várták a nosztalgiázni vágyókat! S, hogy én hogyan kerültem ide? Nos, Feleségem ajándéka volt ez az út számomra! Felszállás után ámulva néztem a berendezést :

 

2.jpg

Nem túl tágas, viszont főúri a folyosó

3.jpg

Egy egyszerű ajtókilincs

4.jpg

Az étkezőkocsi

5.jpg

Díszes beltér, csodás részletek 

6.jpg

Korabeli utazóközönség a peronon

7.jpg

Különleges utazási élmény díszletei

A második szerelvényt a 204 - es, élemedett korú és nagyon szép gőzös húzta. Igaz visszafelé megbetegedett, okozva egy kis kellemetlenséget. Az út kényelmes, és hangulatos volt. Az ablakon kinézve a tájjal együtt füstpamacsok szálltak. Az idő a vártak ellenére ragyogó és meleg, a társaság kitűnő. Szinte egy pillanat volt az út, s már Szolnokon is voltunk. Itt egy ünnepségsorozatba csöppentünk, s az ünnepi műsorral csak minket vártak. Ugyanis a szerelvény szállította Szent Korona másolatát is, mely szereplője volt a napnak.

10.jpg

Érkezés után, a Reptárban 

Az ünnepély után a szerelvény átment a Reptárba. Régóta készültem mát ide is, mert eddig csak a régi múzeumot láttam. Kíváncsi voltam, hogy a nemrég megnyitott Reptár milyen lett? S, hogy milyen lett? Azt majd egy későbbi posztban elmesélem! Maradjunk most csak a vasútnál, ugyanis a fő atrakció ez volt, a Reptár csak a ráadás.

13.jpg

Amiért végül is igazi különlegesség volt a nap, az a Járműjavító, s a nyílt nap volt. Jártunk már Szolnokon jó párszor / Miért szeretjük Szolnokot  /  Repülőmúzeum / s a vasutat is körbejártam. De eddig ez kimaradt. Úgyhogy az érkezés után, a későbbiekre hagyva a repülőket, nyakamba vettem az utat és átmentem a Járműjavítóba. Odafelé ahogy sétáltam, láttam a Dízel ABC-t . Azt nem sikerült kideríteni, hogy működik, vagy sem, de érdekes .

12.jpg

A főépületbe belépve egy kedves úr fogadott, igazított útba. Egy rövid regisztráció, s a kezemben egy térképpel és újsággal, igaz felügyelettel, de rám volt bízva, mit és meddig csinálok. Felmentem és megnéztem a mini kiállítást.

14.jpg

Aztán irány az üzem területe. Előzékeny, felkészült segítők által nyertem bepillantást a Járműjavító életébe. Mindenki barátságosan viselkedett, s a háttérből figyeltek irányítottak. Ez a hozzáállás követendő példa minden ilyen rendezvényt tartónak! Kár lett volna kihagynom ezt a túrát, számomra különleges élmény volt.

15.jpg

A 449 040 a MOL számára készül

16.jpg

Olyan, mint egy bemutató terem, pedig itt termelés folyik 

17.jpg

41.jpg

Igyekeztek a most futó projektekből a lehető legtöbbet bemutatni, kívülről és belülről. Testközelből látható, megérinthető minden, s aki kíváncsi, annak mindent szóban is elmesélnek.

19.jpg

Egy igazi különlegesség, utazás a tolópadon

20.jpg

Az utazás után átsétálva egy szerelőcsarnokon, egy  szagos, meleg, zajos helyre érkeztünk. A kovácsműhelyben izzott a fém, csattant a kalapács. Egy különleges, embert próbáló szakma képviselői dolgoztak itt.

21.jpg

22.jpg

Különleges díszlet

Eléggé sokat időztem a kovácsműhelyben, csodálva a munkát. Aztán amikor már egy kicsit sok lett a zajból, követtem a térképet, és folytattam a sétát.

25.jpg

Mozdony simogató, hiányoltam a Gigantot és egy dízelt is 

26.jpg

Körbe lehetett járni, alaposan megnézni, felmászni

27.jpg

A 630 154, Gigant forgóvázai nélkül, igencsak fura látvány 

28.jpg

Az erősen napsütötte Szent István

29.jpg

Balesetes gép, régóta félretéve

30.jpg

S az a rozsdás "vacak", rendbe téve, felújítva igazi csemege lenne

31.jpg

Bár némely része rejtve maradt az üzemnek, főleg hátul, ahol láttam érdekes dízel gépet, egy rakat bakon lévő Szilit, nagyon élveztem a túrát. S ki tudja, mi minden volt még ott ?  Indulásig volt még pár órám, így visszasétáltam a Reptárba. A nap hátralévő részét a gépek között töltöttem.

32.jpg

A javító és a Reptár között álldogált, az arra járók nagy örömére

40.jpg

Vízvételezés a Tűzoltóság segítségével

34.jpg

Ismét a Reptárban, akadt rajta egy kis karbantartani való

38.jpg

Ez a már a csúcs, uzsonna a vonaton, közben egy Szu 22-est nézegetek

2017-09-03_16_21_35.jpg

Egy nagy kedvenc, F 104

39.jpg

Kedvcsináló a következő poszthoz

2017-09-03_16_18_31.jpg

A programok végeztével a szerelvény visszaállt Szolnok állomásra, itt vártunk be mindenkit és indultunk haza. Érdekes formájú mozdonyunkat lekapcsolták a vonatról és elment deltázni, majd visszaállt az élre. Az idő idáig dacolt a várakozásokkal, de most elkezdett cseperegni. A hazaút részünkre már csak a hangulatos világítás melletti álmosító zötyögést tartalmazta.

Azt már csak később tudtam meg, hogy a másik szerelvény mozdonya meghibásodott, s nem tudott hazatérni.

36.jpg

Visszatérés a deltázásból, a fotósok nagy örömére


33.jpg

Itt még vígan pöfékelt

42.jpg

Drót és füst alatt 

 

Szólj hozzá

Szolnok Vasút Máv Nosztalgia 242 001 Koporsó Szolnok MÁV Járműjavítő