A vasút ünnepe Szolnokon
170 éves a magyar vasút, s erre a jeles eseményre csatlakozott rá a MÁV Nosztalgia Kft. A hétvégén két gőzvontatású különvonatot is indított Szolnokra. A Nyugati pályaudvar újra füstbe öltözött, s visszatért a régi idők hangulata. A két, régi kocsikból álló szerelvény, elejükön a két fújtató géppel, meseszép díszletet varázsolt az időutazáshoz. A fenti kép akár száz éves is lehetne, a második szerelvényről készült.
Az első szerelvényt a "Koporsó " becenevű, igencsak különleges kinézetű mozdony, a 242,001 húzta.
Még a Nyugatiban, indulás előtt
A szerelvény kocsijai pazar belső berendezéssel várták a nosztalgiázni vágyókat! S, hogy én hogyan kerültem ide? Nos, Feleségem ajándéka volt ez az út számomra! Felszállás után ámulva néztem a berendezést :
Nem túl tágas, viszont főúri a folyosó
Egy egyszerű ajtókilincs
Az étkezőkocsi
Díszes beltér, csodás részletek
Korabeli utazóközönség a peronon
Különleges utazási élmény díszletei
A második szerelvényt a 204 - es, élemedett korú és nagyon szép gőzös húzta. Igaz visszafelé megbetegedett, okozva egy kis kellemetlenséget. Az út kényelmes, és hangulatos volt. Az ablakon kinézve a tájjal együtt füstpamacsok szálltak. Az idő a vártak ellenére ragyogó és meleg, a társaság kitűnő. Szinte egy pillanat volt az út, s már Szolnokon is voltunk. Itt egy ünnepségsorozatba csöppentünk, s az ünnepi műsorral csak minket vártak. Ugyanis a szerelvény szállította Szent Korona másolatát is, mely szereplője volt a napnak.
Érkezés után, a Reptárban
Az ünnepély után a szerelvény átment a Reptárba. Régóta készültem mát ide is, mert eddig csak a régi múzeumot láttam. Kíváncsi voltam, hogy a nemrég megnyitott Reptár milyen lett? S, hogy milyen lett? Azt majd egy későbbi posztban elmesélem! Maradjunk most csak a vasútnál, ugyanis a fő atrakció ez volt, a Reptár csak a ráadás.
Amiért végül is igazi különlegesség volt a nap, az a Járműjavító, s a nyílt nap volt. Jártunk már Szolnokon jó párszor / Miért szeretjük Szolnokot / Repülőmúzeum / s a vasutat is körbejártam. De eddig ez kimaradt. Úgyhogy az érkezés után, a későbbiekre hagyva a repülőket, nyakamba vettem az utat és átmentem a Járműjavítóba. Odafelé ahogy sétáltam, láttam a Dízel ABC-t . Azt nem sikerült kideríteni, hogy működik, vagy sem, de érdekes .
A főépületbe belépve egy kedves úr fogadott, igazított útba. Egy rövid regisztráció, s a kezemben egy térképpel és újsággal, igaz felügyelettel, de rám volt bízva, mit és meddig csinálok. Felmentem és megnéztem a mini kiállítást.
Aztán irány az üzem területe. Előzékeny, felkészült segítők által nyertem bepillantást a Járműjavító életébe. Mindenki barátságosan viselkedett, s a háttérből figyeltek irányítottak. Ez a hozzáállás követendő példa minden ilyen rendezvényt tartónak! Kár lett volna kihagynom ezt a túrát, számomra különleges élmény volt.
A 449 040 a MOL számára készül
Olyan, mint egy bemutató terem, pedig itt termelés folyik
Igyekeztek a most futó projektekből a lehető legtöbbet bemutatni, kívülről és belülről. Testközelből látható, megérinthető minden, s aki kíváncsi, annak mindent szóban is elmesélnek.
Egy igazi különlegesség, utazás a tolópadon
Az utazás után átsétálva egy szerelőcsarnokon, egy szagos, meleg, zajos helyre érkeztünk. A kovácsműhelyben izzott a fém, csattant a kalapács. Egy különleges, embert próbáló szakma képviselői dolgoztak itt.
Különleges díszlet
Eléggé sokat időztem a kovácsműhelyben, csodálva a munkát. Aztán amikor már egy kicsit sok lett a zajból, követtem a térképet, és folytattam a sétát.
Mozdony simogató, hiányoltam a Gigantot és egy dízelt is
Körbe lehetett járni, alaposan megnézni, felmászni
A 630 154, Gigant forgóvázai nélkül, igencsak fura látvány
Az erősen napsütötte Szent István
Balesetes gép, régóta félretéve
S az a rozsdás "vacak", rendbe téve, felújítva igazi csemege lenne
Bár némely része rejtve maradt az üzemnek, főleg hátul, ahol láttam érdekes dízel gépet, egy rakat bakon lévő Szilit, nagyon élveztem a túrát. S ki tudja, mi minden volt még ott ? Indulásig volt még pár órám, így visszasétáltam a Reptárba. A nap hátralévő részét a gépek között töltöttem.
A javító és a Reptár között álldogált, az arra járók nagy örömére
Vízvételezés a Tűzoltóság segítségével
Ismét a Reptárban, akadt rajta egy kis karbantartani való
Ez a már a csúcs, uzsonna a vonaton, közben egy Szu 22-est nézegetek
Egy nagy kedvenc, F 104
Kedvcsináló a következő poszthoz
A programok végeztével a szerelvény visszaállt Szolnok állomásra, itt vártunk be mindenkit és indultunk haza. Érdekes formájú mozdonyunkat lekapcsolták a vonatról és elment deltázni, majd visszaállt az élre. Az idő idáig dacolt a várakozásokkal, de most elkezdett cseperegni. A hazaút részünkre már csak a hangulatos világítás melletti álmosító zötyögést tartalmazta.
Azt már csak később tudtam meg, hogy a másik szerelvény mozdonya meghibásodott, s nem tudott hazatérni.
Visszatérés a deltázásból, a fotósok nagy örömére
Itt még vígan pöfékelt
Drót és füst alatt