2018. máj 09.

Fehérkő vára, Kereki

Felettünk, valahol elbújva a fák ágai között, egy kakukk ismételgeti mondókáját. Kellemesen hűs és árnyékos az erdő, a sűrű lombok távol tartják tőlünk az égető napsugarakat. A kakukk szólamai között számos más madár is megénekli a tavasz dicséretét. Keskeny, meredek kaptatón baktatunk célunk felé, köröttünk életteli rengeteg,  a zöld kavalkád, melyet néha szakít meg egy napsugár. Időnként megállunk pihenni, s jó nagyokat szippantunk a zamatos levegőből. Az út végén egy vár romjai várnak, izgalmas gyalogtúra az autós kiránduláshoz szokottaknak. Egymást bevárva, minden kanyar után kémleljük az erdőt, látni-e már a célt? S a gyalogút csak tekereg a fák között, az erdő egyre őrzi titkát, mígnem felérünk, a már látjuk Kereki várát, vagyis ami maradt belőle. S hogy kerültünk ide?

Dyakép, az árnyas pihenő, infós tábla ( a fehér paca a szerző )

Már megint az az említett térkép vezetett minket, egy új, felfedezni való vidékre. Igaz, korábban már jártunk itt, de akkor csupa sár és víz volt minden, így elhalasztottuk a várdomb meghódítását. Most viszont elérkezett az idő, s visszatértünk ide, a csendes kis falu határába.

Dyakép ( madárlátta, saját sütésű kuglóf, kirándulós cumók és a vár)

A várnál egy asztal és pihenőpadok várják a kirándulót, jelen esetben minket. Tanyát is vertünk az árnyas fák alatt, s elemózsiánkat majszolva ismerkedtünk a hellyel. Időnként felbukkant egy-két túrázó, de ettől eltekintve zavartalan volt a csend és béke a romok között. A fák között ellátni a völgyhídig, amúgy a köveket körbe öleli az erdő. Sok nem is maradt az egykori erődítményből, egy csonka torony, ódon lépcsősor, egy boltív, eldőlt faldarabok.

A parkolóból erre visz az út, az erdőben kezdődnek a jelzések

Vadregényes erdei út, itt még haladós

Felbukkan a vár, egy árkon átkelve, egy csodás fa mögött van a pihenő

Ledőlt maradványok

Hangulatos boltív, s minden csupa zöld

A messzeségben látszik a völgyhíd

Nem sok maradt meg a várból

A legnagyobb falrészlet

Aprócska emléke a múlt harcainak a buja természetbe ékelődve. A kakukk ide is elhallatszik, csicsergő éneklő társaival együtt, halkan zúg a szélben a temérdek fa, a fal repedéseibe méhek költöztek, s zúgnak szüntelen.  Nyugalom, a természet szépsége és az elmúlás kövei adnak díszletet egy kellemes pihenéshez.  Miután kigyönyörködtük magunkat, leereszkedtünk a kanyargós ösvényen, s visszasétáltunk a faluszéli parkolóban hagyott autóig. Mielőtt hazaindultunk volna, még felkerestük mindkettőnk nagy kedvencét, a Balatont, hogy ott is gyönyörködjük egy sort. Egymás kezét fogva csodáltuk a napsugarak táncát a hatalmas vízfelületen.

Info:

Fehérkő vára megközelíthető a 7. számú főútról Szántódnál Kőröshegy felé letérve, Kaposvár felé haladva. Kereki községben a Hősök parkja felé kell venni az irányt ( Petőfi u. majd Dózsa Gy. út.) egészen a pihenőig. Innen gyalog fel a várba.