2016. már 30.

Mit kapunk a pénzünkért?

írta: DDQ
Mit kapunk a pénzünkért?

Az autópályák

 

psx_20160330_102601.jpg

A jól megválasztott időpont eredménye

Mindenki találkozott már azzal a megállapítással, ha máshol nem, a KRESZ tanfolyamon, hogy az autópályák a legbiztonságosabb, leggyorsabb közlekedési útvonalak. Gondosan tervezett, ellenőrzött, forgalom technikailag felszerelt, kontrollált, hatóságilag felügyelt közlekedési útvonalak. Persze, Haver…

Annak idején, amíg ingyenesek voltak, sokat használtam a pályákat. Hellyel - közzel igazak is voltak a fentiek. Aztán amikor fizetőssé tették őket, nagyon gyorsan leszoktam róluk. Nem voltam hajlandó egy fillért sem áldozni rájuk. Hiába lettek fizetősek, nem tapasztaltam nagy változást rajtuk, ugyanazt nyújtották, mint amikor ingyen használtam.  S elég drága az autózás amúgy is, nem akartam kigazdálkodni az újabb sarcot. Mindenhova el lehet jutni nélkülük is. Igaz, hogy lassabban, helyenként nagyobb forgalomban. De többet látni a világból a főutakon, s nem is mindig tart tovább az út. Így az autópályák felejtősek lettek számomra.

Aztán a közelmúltban úgy hozta az élet, hogy néhány alkalommal a családi költségvetés befizetett a pályákra. S hogy mit kaptam a pénzemért? Biztonságos, jól szervezett közlekedést, azt nem! Viszont életveszélyes élményparkot, gladiátorharcot, túlélő túrát, azt igen!

psx_20160330_102629.jpg

A szokásos háziverseny, igaz hajnalban még kevés gondot okoz, de ugyanezt csinálják a csúcsban is

Nézzük, mit tapasztaltam az autópályákon közlekedve / csak a jelentősebbeket említve/:

MO

Ez nem is autópálya, s még csak nem is körgyűrű. Igaz, csak egyes szakaszain fizetős, de egészében életveszélyes. A városból kiszédült, mindig késésben lévő ámokfutók, a magánversenyüket vívó kamionok, a hétvégi kirándulók, az országon átrohanó vendégmunkás hordák, s a kiszolgált nyugati roncsokat keletre hurcolók küzdőtere ez. Kontroll nélkül. Mert ugye a szakaszonként egy járőrautó nem igazán kontrollál semmit sem. Elveszik a sok ezer jármű között. Bár itt vannak nyugodt időszakok is, meglepő módon. Kedden, pénteken általában nyugalmasabb. A Hétfő, amikor mindenki munkába lendül, s valamiért a Szerda, horror. 

 M1

A nyugatról érkezők és oda tartók kedvelt útvonala. Elavult, szűk, pocsék minőségű! Szabályosan nem lehet rajta haladni. A kamionosok a náluknál kisebbeket észre sem veszik, a tükröt nem ismerik. Pár kilométer per órás sebességkülönbséggel küzdenek egymással, kilométer hosszan. A külföldiek alacsonyan szállnak, a Q7-ek és X5-ök karvalyként vágnak a forgalomba. A többiek meg szembe mennek a forgalommal… Kontroll, ellenőrzés nincs,ugyanúgy mint fent. Baleset annál több.

Ez felejtős.

 psx_20160330_102709.jpg

Középen felejtette magát

 

M3

 Ha elhagyjuk a főváros vonzás körzetét, ez nem olyan veszélyes. De befelé hajlamos a dugulásra. Kifelé meg el kell engedni a sok versenyzőt, aztán ha kicseleztük a szédelgő kamionokat, már nyugodt utunk van. Persze ámokfutó az van itt is, érdemes figyelni!

 M5

 Ez nagy meglepetés volt számomra. Ugyanis azt hittem, hogy a többi pályán már megedződtem. De nem, ez az autópályák árnyoldalainak hatványozott egyvelege. Itt aztán összegyűlik minden, ami csak az ember életére törhet. Ezt az autópályát erős idegzetűeknek és páncélozott járművet használóknak ajánlom csak. A meglévő veszélyforrások mellé itt még ráadásnak bejátszanak a nagybajuszú piros Loganos, értetlen tekintetű románok, és az „ egyszer élünk”  Ukránok. Ez utóbbiak kizárólag a leálló sávban vágtáznak ahogy kifér a csövön. Rémálom.

 psx_20160330_102650.jpg

Tiltó tábla, sebességkorlátozás, az vajon mi?

M6

Na, itt élmény autózni. Csúcsforgalmat még nem láttam rajta, alagutat igen. Ez talán megérné a pénzét, ha nem érnék le Pécsre más útvonalon gyorsabban, rövidebben. Gazdaságtalan.

psx_20160330_102531.jpgEgy szép nagy parkoló  

M7

Szezonban, hétvégén kerüljük messzire. Agyrém. A tehetős felső tízezer itt teszteli a legújabb autócsodákat padlógázon. A hétvégi telkesek a tetőre kötözött fűnyírókkal küzdenek a menetszéllel és az osztott pályás közlekedés kihívásaival.  A többiek meg 80-al poroszkálva a fogyasztáson próbálják meg behozni az autópálya díját.  A fentiek, már önmagában veszélyes egyvelegre még rászabadulnak az élethabzsoló fiatalok, s a szabályoknak fittyet hányó külföldek. S máris csinálnak a nyári hőségben egy pár 10 km hosszú parkolót. S persze, mindig mindenki egyszerre akar lejutni a vízhez …

 Tudom, a felsorolás nem teljes, de rémes. Van, autóút, pálya amit kihagytam, de felesleges szaporítani a szót.Nem részleteztem a baleseteket sem. Összegezve, a magyar autópályákon nem azt kapod a pénzedért, amit vársz. Biztonság és gyorsaság helyett egy életveszélyes kalandparkot. Így én inkább alternatív utakon haladok, s csak a rádióban hallgatom, mikor melyik autópálya dugult be, hol hányan törték magukat rommá /sajnálatosan/, s miért nem lehet rajtuk éppen közlekedni…

Mindenki körültekintően, saját magához és az autója képességeihez mérten válasszon sebességet, utat. Kalkulálja be az elérni kívánt úti cél távolságát, a szezonális időszakokat, időjárást, várható forgalmat. S legfőképp, legyen figyelmes, előzékeny, s vigyázzon magára és a másikra is! Jó utat! 

Szólj hozzá

Utazás