2019. dec 05.

Szászvár varázsa

Idénre időzített utolsó nagyobb kiruccanásunk célpontja ismét Pécs volt. Ennek a csodás városnak a felkeresése minden évben hagyományos elem. Az innen kiinduló utazásaink is rendre sok eddig ismeretlen vidék felfedezését szolgálják. Pécsre most sem nyílegyenesen vezetett az utunk, de erről majd később lesz szó.
Jöjjön előbb a második nap története, mert a legnagyobb hatással az volt ránk. Szombaton szerencsénkre kicsit jobb lett az idő, kirándulásra éppen megfelelő. Pécsről Komlóra mentünk, sokszor bejártuk már ezt az utat, de sosem unjuk meg. Komló városa is roppant érdekes, részletekben tárul az utazó elé, ahogy az út leereszkedik a völgybe. Most csak az állomáson álltunk meg egy röpke pillanatra, s robogtunk is tovább. Szászvár volt a cél, az ottani vár meglátogatása. Keveset hallani róla, ritkán szerepel a hírek között, kevesek úticélja, talán kicsit méltatlanul is.

A  templom mellett elsétálva találjuk a bejáratot

A vár szinte szégyenlősen bujkál, alig észrevehető, igazából a fő úton haladva nem is látszik. Eltakarja a templom zömök teste is, de szerencsére akad tábla, amely útbaigazít. Az út melletti parkolóban kényelmesen megállhatunk, onnan csak egy pár lépés az erődítmény. Azért ne várjunk magasba törő falakat, zordon bástyákat. De csalódni sem fogunk, mert a bejáraton belépve azért igazi vár fogad minket. A templom és a lakóépületek közé szorult egykori erősség egyedülálló a maga nemében, de nem a falak látványa, vagy az elhelyezkedés okán. Talál itt valami egészen mást is, aki betér ide.

A vár udvara

Kilátás a kaputoronyból

Kápolna

Az itteniek által nyújtott ismertetőből, a szavakból kicsengő rajongásból érezni, mennyire büszkék a látványosságukra. Olyan szenvedéllyel és lendülettel beszéltek a kiállításról, hogy rögtön más szemmel kezdtük nézni a helyet. Nagyobbá, érdekesebbé vált, s így lelkesen vágtunk bele a felfedezésbe. A séta a pincében kezdődött, majd az itteni kiállítást az udvar körbejárása követte. Benéztünk a boszorkányokról szóló kiállító szobába, felmásztunk a kaputoronyba. Átsétáltunk a romok között a kettős körbástyáig, megkerülve a központi épületet. Majd onnan vissza , s amint beléptünk a kiállításra, különleges élményt kaptunk. Amint becsukódott mögöttünk az ajtó, lehettünk acélsisakos várurak, püspökök. Felvehettük a barátok csuháját is, írhattunk tintával, mint a régiek. Szokatlan tevékenység ez, érintőképernyőhöz szokott kéznek! Szinte minden megfogható, felpróbálható, s testközelbe kerül a múlt. Mint a gyerekek, beöltöztünk szinte mindennek, s kipróbáltuk amit lehetett. Mindketten nagy jól szórakoztunk, páratlan élménnyel lettünk gazdagabbak. Szót kell ejtenünk még a térkép szobáról. Ennek az alján egy korabeli térkép volt a padlójára rajzolva. A térképet készítő egyházfi gyalogosan járta be az országot, s rajzolta meg a térképét. Nem a szokásos tájolású térkép, s jó mulatság beazonosítani rajta a mai városokat.

Dya képei :

A történelmi kalandozás után tovább indultunk, felfedezni a környező falvakat. Pazar tájon autóztunk, igazán érdekes településeken keresztül. Láttunk pár jellegzetes gazdasági épületet, befutottunk zsákfaluba is, s megcsodáltuk Csikóstöttös kilátóját. Innen igazán szép lehetne a kilátás, de sokat kitakarnak az előtte lévő épületek, a fák… Nem is tudom, miért nem építették magasabbra? Következő állomásunk Almamellék volt, a kisvasútra voltam kíváncsi. Sajnos már leállt az idényre, de majd visszajövünk és utazunk rajta. Mivel már lassan sötétedett, elindultunk vissza Pécsre. Érintettük Szigetvárt is, de most nem mentünk be.
Kicsit fáradtan és éhesen értünk kedvenc városunkba, de nagyon jó kirándulásban volt részünk!

Komló állomásának egy részlete, nagy forgalom nincs

Kilátás a Töttösi kilátóból

Almamellék kisvasútjának épülete, makett formában is elérhető

A vidékre jellemző gazdasági épület. Láttunk díszesebbet, szerényebbet, romosat is.