2019. sze 08.

Haditechnikai Park - Kecel

írta: DDQ
Haditechnikai Park  - Kecel

psx_20190824_112103.jpg

Kedvelt múzeumom a Hadtörténeti múzeum, s időnként felkeresem. Gyerekkoromból úgy emlékeztem, hogy volt az udvarán repülőgép és még pár eszköz kiállítva. Majd később ezek eltűntek, más lett az udvar. Néhány évvel ezelőtt  tudomásomra jutott, hogy Kecelen létesítettek egy kiállítást, s az eszközök egy része oda került. Sok más haditechnikai eszközzel kiegészítve végül egy nagy park jött létre. Évekig tervezgettem, hogy meglátogatom, de valahogy sosem mentünk arra. Nem olyan régen úgy alakult, hogy célba vettük Kecelt. Bár a nyári hőség nem kedvezett a kültéri sétának, azért nem adtuk fel, megnéztük a gyűjteményt.

20190823_135343.jpg

A haditechnikai parkot könnyen megtaláltuk, s a hatalmas parkolóban rajtunk kívül csak egy másik autó állt. A bejáratnál szoborcsoport, egy hatalmas rakéta és két harckocsi állt őrt. Az egyik egy T-34-es, a másik egy T-72-es, körülöttük egy nagy füves térség. Besétálva s körbe nézve egy kicsit elbizonytalanodik a látogató, balra a messzeségben repülőgépek sora áll, szemben mindenféle vontatók, tüzérségi eszközök, jobbra rakéták, páncélosok, és néhány helikopter. S persze ott tornyosul egy An-24-es is, orrát a fák közé fúrva. Vajon merre is kezdjük a nézelődést?

20190823_141728.jpg
A megoldás egyszerű volt, ugyanis egy tábla a pénztár felé terelt minket. Ahogy igyekeztünk odafelé, máris különleges gépeket láthattunk. Robur, mint harceszköz! Régen a zöldségesek rettegett fegyvere volt a "Nagybanin" a Zsukokkal együtt. Sosem gondoltam volna, hogy itt fogom viszont látni. A jegyek megváltását követően máris a kiállítás sűrűjébe kerültünk. Bármerre néztünk, mindenhol akadt valami érdekes: a Zil mellett más régi orosz vasak, s egy Csepel.

psx_20190902_202921.jpg

Nem, nem is egy Csepel. Egy egész garmada van itt belőlük! A melegtől és bőség zavarától elvakítva csak botorkáltunk a hosszú sorok között. Feleségem, nem éppen technikai érdeklődésű, s főleg nem a haditechnika vonzza. Így keresett is gyorsan egy árnyékos helyet, és hagyta, menjek, amerre látok.

psx_20190824_112018.jpg

Én a nyakamba vettem a terepet, alaposan megnéztem a kiállítást. Volt pár kiállított eszköz, aminél hosszabban elidőztem. Ilyen volt például az Ancsa, amelyet még aktív korában sokat láttam Tökölön. Ebből a szemszögből viszont még sosem nézegettem, s meg is lepődtem, milyen szép vonalai vannak alulról. A repülők között rácsodálkoztam a Szu-22-es kiállított példányára. Ismertem a típust, láttam is már belőle kiállítva Szolnokon. De valahogy az itteni bemutatási mód tudatosította bennem, hogy mekkora hatalmas jószág ez a gép! Bár irtózatos meleg volt, kétszer is visszamentem hozzá. Pár gépet néhány elhunyt pilótáról neveztek el, s ezek jobb állapotban is voltak a többitől. Bár a repülős sort a volt szovjet gépek uralják, azért árválkodik itt egy nyugati gép, egy Saab. Mellette egy csodás Míg-23-as adja a kontrasztot.

psx_20190902_202434.jpg
A hátsó kerítés mögé szorulva látható egy szerelvény, amely egy gőzmozdonyból, talán egy kórházvagonból és szállító vagonokból áll, melyen páncélosok sorakoznak. Azt nem tudom, mi okból árválkodik a kerítésen túl, hiszen bent is lenne helye bőven.

20190823_140459_hdr.jpg

psx_20190824_112434.jpg
A kiállítás nagyon érdekes, bőséges. Még azt is megkockáztatom, hogy egyedülálló. Számtalan olyan eszközt láttam, amit azelőtt még sosem. No és sehol máshol nincs ennyi rozsda sehol egy helyen!
Kicsit zavart, hogy nem volt sehol semmilyen magyarázat, illetve az, hogy  csendesen pusztul minden. Nem tudom, hogy az alapításkor hogyan nézett ki a kiállítás, de most minden rozsdásodik, lassan szétesik, elkorhad. Beesnek az ablakok, beázik a különleges technika, s a Nap szétéget mindent. A feliratok, jelzések lassan eltűnnek. A repülők festése lepereg, a századjelvények alig láthatóak. Igaz, így még különlegesebb hangulata van az egész parknak.
A terület amúgy szépen gondozott, rövidre van vágva a fű, padok mindenütt. A vizesblokk is remek, van klimatizált terület is, tehát nem tűnik egyáltalán elhanyagoltnak. Mégis szinte hallani, ahogy a rozsda lassan felfalja az eszközöket. Sajnálom.

 

Galéria :

Szólj hozzá

Utazás Kecel Haditechnikai Park