2016. jan 15.

A szerzetesek ajándéka

írta: DDQ
A szerzetesek ajándéka

Amikor a Nohabtól nem látom a Nohabot

dscf1581.JPG

A szerzetesek ajándéka


Szeptember vége, s esik az eső. Nagyon. Pénteken egész nap, és szombaton is. Sötét van, pocsék az idő, az ember ilyenkor bent piszmog ezzel-azzal. A terepasztal átépítésbe még nem kezdtem bele, az nagy munka lesz. Így a vitorlás hajónak álltam neki. Vasárnapra elállt az eső! Hurrá, végre ki lehet mozdulni! Az öreg Pannóniát betoltam a tető alól a garázsba, s gyorsan megcsináltuk a házimunkát. S akkor, nyomás, menjünk…Igen, de hova is? Beugrott, hogy nem olyan régen láttunk egy műsort, ahol egy remeteségről volt szó. Akkor megegyeztünk, hogy ezt a helyet biztosan megkeressük! Nincs olyan messze, tökéletes vasárnap délutáni célpont! Neki is indultunk, a nagy gépet is bedobtam a kocsiba, ugyanis a Tatabánya melletti vasútvonal Rail Jet lelőhely is, többek között. Hátha akad valami… S nem is csalódtunk a remeték egykori telepében. Nagyon egyedi hangulatú, szép, békés…Igazán kedvet kap az ember egy kis elvonulásra.

Visszafelé Környén, a vasúti átjárón áthaladva, bevillant valami narancs…valami nagy….Á, az nem lehet, NOHAB itt??? De nem hagyott nyugodni a dolog, így az első lehetőségnél megfordultam. Gyorsan vissza az állomásra. Pici állomás, nagyon retró a környezete. Ahogy beálltunk a régi raktár mögé, nem is láttam semmi mást, csak sárga műszaki vagonok hosszú sorát. Kőszállítószalag, raktárvagon, munkásvagon… Hova lett a narancs villanás? Kiszálltam a kocsiból, s úgy gondoltam, meglesem, hátha a túloldalon bujkál valami érdekes. S ahogy a szerelvény vége felé lépdeltem, nagyon gyanús lett, amit láttam. Egy régi festésű, fakó, bordó-piros, fehér szalagos gép van az elején! Egy Nohab! Izgatottan készítettem gépet, csak jól láttam! Igen ám, gondoltam közben, ahogy a szerelvény mellett loholtam, de ezt nem láthattam! Ez nem narancs, és az ív végén van, nem is látszik! Közben odaértem, így okafogyottá vált a gondolkodás. Ott tornyosult előttem a 20-as gép.

dscf1556_1.JPG

 

 

Kopottan, törődötten állt a szerelvény élén. Ennek ellenére csodás látvány volt! A szomorkás időben nagyon öregnek, nagyon mozdulatlannak tűnt. Kattogott a gép, s szemem itta a látványt. Szegény gépen erősen látszott az idő vasfoga…szó szerint darabokat harapott ki belőle…Szomorú látvány a rozsdás gép!

dscf1564.JPG

De én mégis örültem, hiszen egy újabb nagy vas került elém! Közben arra gondoltam csinálok néhány áttekintő képet is az állomásról, Kincsem biztos beszólt volna, hogy megint helyszínelek…S a gép kijelzőjén egyszer csak, ott virít egy másik! A narancs színű, amit láttam. Eddig fel sem tűnt, pedig nem volt 25 méternél messzebb tőlem…De hát nem láttam a Nohabtól a Nohabot…

dscf1566.JPG

Át is vágtam a vágányokon, s már a másikat fotóztam lelkesen. Ő volt a 19-es gép, egy kőszállító szerelvény elejére sorozva. Rajta is hagyott nyomot az idő, de van valami ezekben a gépekben, amitől nem számít a koruk. Álltam előtte, kezem az orrára téve, ott magasodik…Micsoda élmény ez nekem! Orrom issza gépek, a vasút szagát. Az őszi esőillatú friss levegőben, hullámokban rohan rám a gépszag… Kincsem hátrahagyva az ódon raktár mellett, a kocsiban vár rám, én meg itt örömködök…

dscf1579.JPG

dscf1569.JPG

Évek óta figyelem a vasutat, amerre járok. Igaz fényképezni csak a közelmúltban kezdtem, de mindig nyitott szemmel jártam. Különösen a Nohabokra vadásztam a szememmel, s alig láttam őket felbukkanni. Amikor meg felbukkantak, akkor nem volt esélyem fotózni… Mint amikor bringázni voltam, s az átjáróban a sormpó mögött lihegtem. Egyszer csak a sötétben, parázsló lámpákkal, egy mérőkocsit húzva elszuszogott előttem egy Nohab. Úgy meglepődtem, hogy a telefont sem tudtam elővenni. Aztán máskor a Tacuba teraszán ücsörögve, egyszer csak egy turcsi orr dübörgött el a kerítés túloldalán… Váratott magára a nagy találkozás. Olvastam a cikkeket, néztem a mások által készített képeket. S bánkódtam, hogy a vonatos androidos programokon nincsenek rajta a nagy vasak… Amíg nem jött a Hatvani meglepetés, a Kárpátos Nohab / Amit azóta megrongáltak, hogy száradna le a kezük! / váratott magára az alkalom.

S most itt, egy félreeső helyen, egyből kettő áll! Valahogy úgy érzem, a szerzetesek szelleme irányította a szemem az átjáróban…S ajándékba kaptam a lehetőséget, hogy lássam a két gépet. Úgy látszik, a Nohabokkal már csak így marad a kapcsolatunk. Véletlenszerű, váratlan találkozások…

dscf1561.JPG

dscf1558.JPGHazafelé megálltunk az út mellett, harapni valamit. Az ablakból látszott a vasúti pálya, s éppen Gigant tobzódás volt rajta. Tehervonatok minden irányba, a nagy kékekkel az elejükön. A piros kígyókra már fel sem kapom a fejem…a szemem sarkából még látok egy Rail Jetet, s még egy pillantás a kijelzőre, nagy a forgalom a körzetben…

De mára elég legyen ennyi, a Kamaduli remeték ajándékával térek haza.






 

Szólj hozzá

Mozdony Nohab M61 020 M61019