2021. jan 20.

Évzáró utazás

Szalonna temploma

2020. év vége felé még egy nagyobb kirándulást terveztünk. S véletlenül úgy sikerült, hogy szépen összefoglalta az egész éves utazásainkat. Került az útvonalba apátság, vízimalom, csodás templom, kastély, természeti szépség, karácsonyi díszkivilágítás. Majdnem minden, amiben évközben részünk volt.

Bélapátfalva

Igy december 29-én korán útnak is indultunk, s meg sem álltunk Bélapátfalváig. Jártunk már itt néhány éve, s nem olyan rég, áprilisban is. Tavasszal olyan sokan voltak, hogy az apátság közelébe sem jutottunk, így a sok évvel ezelőtti látogatást most terveztük megismételni. Az időpontválasztás megfelelő volt, mert nem volt tömeg. Ha pedig kevés a látogató, nagyon megnyugtató a környező erdők csendje.

Az ország egyetlen, épségben megmaradt romantikus stílusú ciszterci apátsági temploma, mely önmagában is csodás, de a közeli bánya látványa is pazar. A település változatos történelemmel bír, s a falak szinte megidézik a múltat.

Innen elmentünk Dédestapolcsányra, ahol a kastélyt jártuk körbe. A szép épület egy dombon magasodik a település fölé, épp eladó. Igazán kellemes otthon lehetne belőle, el is játszottunk a gondolattal. Közel nem jutottunk hozzá, csak kívülről jártuk körbe.

Bánhorvátin áthaladva belebotlottunk a kedves kis Platthy kastélyba, kicsivel odább Ragály két másik kastéllyal és egy szép templommal ajándékozott meg minket.

Platthy kastély

Ragály temploma

Tovább autóztunk a változatos tájon, célba vettük Aggteleket. Régebben már jártunk itt is, külön-külön is, a barlangot is megnéztük, de most az emlékek felelevenítése miatt jöttünk ide. A barlang zárva volt, s a környék teljesen kihaltnak tűnt. Különleges hangulata van annak, ha olyan helyeken járunk, amely máskor igen forgalmas. Egy rövid sétát követően mentünk is tovább.

Aggtelek

Benéztünk Jósvafőre, aztán egy kicsit ott is ragadtunk. A Jósva partján álltunk meg, ahol szép, régi házak, csobogó vízfolyás, zegzugos utcák, és csend fogadott minket. Mesebeli kis település, mely rengeteg szépséget rejt. Ezt a vidéket mindenképpen felkeressük újra!

Az út tovább kanyargott a patak mentén, s egyszer csak beértünk Szinpetribe. Eddig is sok szépet láttunk, s nem gondoltuk, hogy a varázslat igazából itt kezdődik! A papírmalom épülete mindenkit arra késztet, hogy álljon meg. Mintha egy filmdíszletből került volna ide, annyira idilli. Bár a malom és a többi nevezetessége most nem látogatható, így is megéri kívülről megnézni. Szinpetri egy csodás kis világ, a falu tele van érdekes épületekkel, barlangok sora van a környéken, itt van a világ legnagyobb könyve. Ha pedig jól megnézzük a környező dombokat, láthatjuk, hogy egy hatalmas szalamandra "kúszik" az egyik oldalon…

A környék látnivalóival eltelve autóztunk tovább, mígnem Szalonna éke újra meg nem állított minket. Én amúgy is rajongok az ilyen kis református templomokért, fa haranglábbal. A nagyon régi templom (a XI. században kezdték építeni) fallal körbe kerített, s nagyon szépen rendben tartott. Egyik csoda a másik után, ez aztán az utazás!

Lassan beértünk Szendrőre, amely már régebben kiszemelt cél volt, a "hol volt, hol nem volt" várai okán. Szendrőben több vár is volt, sajnos mára nem sok maradt meg belőlük. A korábbi várak nyomát megtalálhatjuk egy udvarban is, ahol egy faldarab látszik az Alsó-várból. A Felső-várból egy bástya alapjai vannak feltárva. A református templom különálló harangtornya feltehetően az Alsó-vár egyik tornya lehetett. Szendrő gazdag és jelentős múltjára szinte már csak ezek emlékeztetik az utazót.

Már eléggé esteledett, így gyorsan átmentünk Edelénybe, hogy sétáljunk egyet a kastély körül. Régóta tervezzük, hegy belülről is megnézzük, de ez várat magára még. Most közel sem jutottunk a kastélyhoz, körbe van kerítve, így csak a református templomot jártuk körbe.

Edelény

A nap végén befutottunk az idén sűrűn felkeresett Miskolcra, hogy egy kicsit csodáljuk a karácsonyi fényeket. Sokszor voltunk itt, s még sokat is leszünk, mert ez a több arcú város nagyon sokat tartogat az utazónak. Nem is időztünk sokat, hogy este nyolcra biztosan hazaérjünk…

2020. december 29-én tehát egy újabb, az ország megismerésével töltött, élményekben bővelkedő, csodás utazásunk volt, mely méltó lezárása lett az évnek!

Miskolc Utazás Aggtelek Dédestapolcsány Szalonna Szendrő Jósvafő Szinpetri Ragály Báhorváti