2017. máj 17.

Jánosháza rejtett kincse, az Erdődy kastély

írta: DDQ
Jánosháza rejtett kincse, az Erdődy kastély

20170409_115747.jpg

Ennyi látszik, ha belesünk a kerítésen

Zalakarosról Budapestre természetesen megint a legrövidebb úton sikerült eljutni...Tekergésünk során egy ismeretlen településen hajtottunk át, amikor az egyik kanyarban egy várkapu szerűséget láttam meg. Feleségem meg egy csodás templomot. Vissza is fordultam, rögvest és megálltam a szürke kőfal előtt. Feleségem a templomhoz ment, én meg az utcanév táblát néztem, Vár utca. Jánosházán, mert így hívták a települést, van vár? Oszt mióta? Vagy csak én nem hallottam róla ? S ha van, akkor hol van? Tébláboltam a fal előtt, érdeklődő tekintetek kereszttüzében. Ahol megálltam, ott rögtön kijött a háziúr, és szúrós szemmel nézett. Nézte Josiet, a járgányunk, engem, meg a fényképező gépet. Biccentettem felé, de nem volt barátkozós hangulatban. Így én tovább kerestem a várat. A kerítésen belesve, itt - ott látszik is belőle valami. Ami leginkább kitűnik az a várkastély épületének teteje, az pár éves csak. Kicsit arrább munkások egy lépcsőt építettek, azok is jól megnéztek. Miután, amit lehetett megnéztem, elgurultam a templomhoz, és onnan együtt mentünk tovább. Később azért utána néztem a számomra ismeretlen településnek és a kastélynak.

20170409_115634.jpg

A bejárat, zárva. De ha már nem is látogatható, egy ismertető tabló elférne itt 

A Kastély, mely több néven szerepel : Eredetét az 1300-as évekre teszik. A helység alapítójának udvarházából nőtte ki magát. Történelmi családok birtoka volt, csatározások, pereskedések színtere. Szerepet játszott a török időkben, majd a kuruc szabadságharc végén felgyújtják. Ezt követően még helyreállítják, szépítgetik. Aztán a háború alatt kifosztják, majd iskolaként működik tovább. Jelenleg nem látogatható, pár éve rendbe tették a tetejét, ami jó időben messziről látszik.

Bővebben: http://www.vasiertektar.hu/hu/s/3298/endrody-choron-kastely-janoshaza   

janoshazalegi1.jpg

Jánosháza  .

Vas megye keleti részén, Kemenesalja délkeleti részén, a Marcal völgyében található. Keleti határa nagyrészt sík, a Marcal felé ereszkedő terület, míg nyugat felől a Mosó-árok völgyének dombosabb térszíne húzódik. A vidék nagy része mezőgazdasági művelés alatt áll, vízfolyásainak mellékét rétek kísérik, míg déli irányban nagyobb kiterjedésű erdők borítják a tájat.

Első írásos nyoma csak a 15. századból való (Janushaza 1428). Nevét a feltételezések szerint tulajdonosáról, a szomszédos Varsányt is birtokló Joannesról kapta. Joannes Ormuzd de Varsány ún. kisvára a ma igencsak romos várkastély területén keresendő. Maga a település virágkorát a 1617. században élő várkastély tövében alakult ki, amely mellett az 1600-as években jelentős katonai tábort is fenntartottak. A község fejlődéséhez jelentősen hozzájárult még, hogy a környező településeken fekvő birtokok központja lett. Ennek köszönhetően az 1571-ben elhagyatott helyként számontartott települést a következő évszázadban már mező­városként tüntették fel.

Kereskedelmi jelentőségét a főút közelsége is emelte. 1750-ben már négy utcát írtak össze (Öreg, Új, Újváros, Bojtorjánszeg). 1707-ben az osztrák csapatok felgyújtották. A 19. században járási székhely is volt, de később ez a terület a Kiscelli járásba olvadt be. A 18. század második felében zsidók is letelepedtek itt, akiknek száma annyira megnövekedett, hogy a következő században iskolát, zsinagógát is építettek. A 18. századi úrbéri összeírásokból kitűnik, hogy a község valóban a mezővárosi fejlődés állapotában volt.

Jánosháza jelentős vásártartó hely, vásáros napokon több tíz kilométeres körzet­ből hat úton áramlott a nép a községbe. Miután a környéken több kisebb község is vásártartási engedélyt szerzett, Jánosháza vásári jelentősége csökkent.

A közigazgatási és igazságügyi miniszter javaslatára 2013. július 15. napján városi címet kapott.[2]

 

                                                                                                                                                             WIKI

2017-05-17_07_35_10.jpg

Az épület teteje új, de azon kívül romos, a parkból se sok maradt

Utazásunk egy érdekes pontja volt ez a kis megálló. Mindig akad valami felfedezni való, valami ismeretlen az országban. Hiába jártunk már sok felé, még nagyon sok kincset rejteget az ország. S érdemes a szokott útvonalról letérni, kalandozni, nézelődni. A legváratlanabb helyeken bukkan fel történelmünk, építészetünk egy kevéssé ismert része. Ha erre járnak, lessenek be önök is a kerítésen!   

05.jpg

02.jpg

20170409_120055.jpg

A templom felől is jól látszik az épület teteje. A kastély rendbe téve, s a környezet hozzá alakítva Jánosháza nagy túrisztikai látványossága lehetne...

 

Képek : DDQ, Vas Megyei Értéktár

Forrás : WIKI

Szólj hozzá

Utazás Erdődy kastély Jánosháza