2019. nov 13.

A Messzer és a többiek

írta: DDQ
A Messzer és a többiek

psx_20191109_173559.jpg

A repülés iránt lelkesedőknek, a hadtörténet iránt rajongóknak, egykori és mostani pilótáknak egyaránt felcsillan a szeme és dobban a szíve, ha meghallja a Messzer nevet. Elsőnek a sok nagyszerű géptípus közül mindenkinek a Bf-109-es képe ugrik be, főleg ha Európa azon részén látta meg a napvilágot, ahol repülték és gyártották is a legendás típust.

Itthon egészen rosszul alakult a II. világháborús repülőgépeink sorsa. Repülős múzeumunk sem sok van, s a háborús időszakok gépeiből roncsokon kívül más nem maradt itthon. Ezért is kaptam fel a fejem, amikor az interneten böngészve láttam egy képet, melyen egy Messzert éppen szállításra készítenek elő. A képhez csatolt szövegből aztán kiderült, hogy Szolnokra tart a híres gép egy példánya.

psx_20191110_130411.jpg

A hétvégére beköszöntött az ősz, s az esőzésben beállt kis szünetben leugrottunk a szolnoki RepTárba. Szerencsénkre nem volt tömeg, s a bejárattól egyenesen a kiállított géphez mentünk. Sok száz képet, jó pár eredeti filmet láttam már a típusról, olvastam a pilóták visszaemlékezéseit, s makett formájában is építettem belőle egyet, így nem volt teljesen ismeretlen számomra, de „élőben látni” teljes más élmény volt. Alaposan körbe jártam, már amennyire lehetett, s fotóztam. (Feleségem szerint helyszíneltem…) A gép csodaszép, s a lenyűgöző a hatalmas háromágú propeller. Egy kicsit zavart, hogy nem tudtam rendesen alánézni. A kiállítótér elég tágas, én egy kicsit nagyobb helyet hagytam volna körülötte. De jó, nem leszek telhetetlen, legalább itt van, és látható! Köszönet érte!

psx_20191110_130326.jpg

psx_20191110_130454.jpg

psx_20191110_130545.jpg

psx_20191109_173949.jpg

Azért a gép jól megnézhető, fentről is tanulmányozható a formája és festése. S hogy mi volt a gép története ?

„Szolnokra hozott piros 3-as jelzésű gépet a regensburgi repülőgépgyárban készítették. A levéltári adatok alapján a most kiállított Bf 109G–6-ost RQ+DS hívójellel 1944. május 10-én vagy 11-én repülték be, majd nem sokkal később áthelyezték a Luftwaffe 2/JGr West alakulatához a lengyelországi Jarowcébe. Ernst Pleiness őrmester 1944. május 28-án egy gyakorlórepülés során kényszerleszállást hajtott végre a géppel a Trzebun tóra. A pilóta meghalt, nem sokkal később a holttestét kiemelték, a roncs pedig 55 évig pihent a tó fenekén. A gép maradványait 1999-ben emelték ki, és a Lengyel Sasok Alapítvány restaurálta. A Messer alkatrészeinek kilencven százaléka eredeti, a többi utángyártott. „

Nehezen sikerült elszakadni a Messzertől, és elindultam megnézni a többi látványosságot is. A Reptár kiállítását kedvelem, másodszor járok itt. Voltunk még a régi múzeumban is, s máig hiányolom a „nagy vasakat” az új helyről. Az idő kedvezett a gépek közötti sétának, s feleségemmel körbe is jártunk. Ő a helikoptereket kedveli, így neki is akadt érdekesség.

A Messzer nem marad itt örökre, kölcsönbe érkezett! Március elejéig látható, aki teheti nézze meg, hogy ne maradjon le erről a különleges élményről!

 

És a többiek, csak ízelítőnek :

psx_20191109_171747.jpg

A híres Il-2M-3-as, egyenesen a Balatonból

psx_20191110_130145.jpg

Ez is Messerschmitt, egy Bf 108-as Taifun

psx_20191110_130242.jpg

Egy csodás masina, igaz nem repül, de jól mutat itt

psx_20191109_172213.jpg

Mig 29, Fulcrum

psx_20191110_125758.jpg

Cápeti, mindenki kedvence

psx_20191109_172403.jpg

Fullánkos Mig

psx_20191109_172604.jpg

Mig 19PM

psx_20191109_172311.jpg

L-29 Delfin

psx_20191109_183308.jpg

 

psx_20191110_125607.jpg

F-104

psx_20191110_125930.jpg

Szólj hozzá

Utazás repülőmúzeum Repülőtér Repülő Messerschmitt Bf 109 Acélszárnyak RepTár Messerschmitt Bf-108