A Messzer és a többiek
A repülés iránt lelkesedőknek, a hadtörténet iránt rajongóknak, egykori és mostani pilótáknak egyaránt felcsillan a szeme és dobban a szíve, ha meghallja a Messzer nevet. Elsőnek a sok nagyszerű géptípus közül mindenkinek a Bf-109-es képe ugrik be, főleg ha Európa azon részén látta meg a napvilágot, ahol repülték és gyártották is a legendás típust.
Itthon egészen rosszul alakult a II. világháborús repülőgépeink sorsa. Repülős múzeumunk sem sok van, s a háborús időszakok gépeiből roncsokon kívül más nem maradt itthon. Ezért is kaptam fel a fejem, amikor az interneten böngészve láttam egy képet, melyen egy Messzert éppen szállításra készítenek elő. A képhez csatolt szövegből aztán kiderült, hogy Szolnokra tart a híres gép egy példánya.
A hétvégére beköszöntött az ősz, s az esőzésben beállt kis szünetben leugrottunk a szolnoki RepTárba. Szerencsénkre nem volt tömeg, s a bejárattól egyenesen a kiállított géphez mentünk. Sok száz képet, jó pár eredeti filmet láttam már a típusról, olvastam a pilóták visszaemlékezéseit, s makett formájában is építettem belőle egyet, így nem volt teljesen ismeretlen számomra, de „élőben látni” teljes más élmény volt. Alaposan körbe jártam, már amennyire lehetett, s fotóztam. (Feleségem szerint helyszíneltem…) A gép csodaszép, s a lenyűgöző a hatalmas háromágú propeller. Egy kicsit zavart, hogy nem tudtam rendesen alánézni. A kiállítótér elég tágas, én egy kicsit nagyobb helyet hagytam volna körülötte. De jó, nem leszek telhetetlen, legalább itt van, és látható! Köszönet érte!
Azért a gép jól megnézhető, fentről is tanulmányozható a formája és festése. S hogy mi volt a gép története ?
„Szolnokra hozott piros 3-as jelzésű gépet a regensburgi repülőgépgyárban készítették. A levéltári adatok alapján a most kiállított Bf 109G–6-ost RQ+DS hívójellel 1944. május 10-én vagy 11-én repülték be, majd nem sokkal később áthelyezték a Luftwaffe 2/JGr West alakulatához a lengyelországi Jarowcébe. Ernst Pleiness őrmester 1944. május 28-án egy gyakorlórepülés során kényszerleszállást hajtott végre a géppel a Trzebun tóra. A pilóta meghalt, nem sokkal később a holttestét kiemelték, a roncs pedig 55 évig pihent a tó fenekén. A gép maradványait 1999-ben emelték ki, és a Lengyel Sasok Alapítvány restaurálta. A Messer alkatrészeinek kilencven százaléka eredeti, a többi utángyártott. „
Nehezen sikerült elszakadni a Messzertől, és elindultam megnézni a többi látványosságot is. A Reptár kiállítását kedvelem, másodszor járok itt. Voltunk még a régi múzeumban is, s máig hiányolom a „nagy vasakat” az új helyről. Az idő kedvezett a gépek közötti sétának, s feleségemmel körbe is jártunk. Ő a helikoptereket kedveli, így neki is akadt érdekesség.
A Messzer nem marad itt örökre, kölcsönbe érkezett! Március elejéig látható, aki teheti nézze meg, hogy ne maradjon le erről a különleges élményről!
És a többiek, csak ízelítőnek :
A híres Il-2M-3-as, egyenesen a Balatonból
Ez is Messerschmitt, egy Bf 108-as Taifun
Egy csodás masina, igaz nem repül, de jól mutat itt
Mig 29, Fulcrum
Cápeti, mindenki kedvence
Fullánkos Mig
Mig 19PM
L-29 Delfin
F-104