2020. okt 13.

Móri kiruccanás

A Lamberg-kastély

Kirándulásaink során sokat használtuk, használjuk a 81-es utat. S bár a Mórnál található benzinkutat is igénybe vettük pár pihenő alkalmával, a városba nem mentünk be. Visszagondolván, nem is tudom megmondani, hogy miért. Valahogy kimaradt, nem keltette fel az érdeklődésünket. A környéket alaposan bejártuk, hiszen számtalan látnivaló van erre. Egyik utunk során aztán - egy hirtelen ötlettől vezérelve – mégis betértünk Mórra. Csak egy kis kört tettünk, de ez a pár perc nagy hatással volt ránk. Mivel már hazafelé tartottunk, és későre járt, úgy beszéltük meg, hogy érdemes rászánni egy egész napot a város alaposabb megismerésére.

Idén nyáron, pontosan július elején aztán célba vettük Mórt. A Szent Kereszt templom előtt álltunk meg, s gyalog indultunk felfedező útra. A templom egy magaslaton helyezkedik el a központban, nyúlánk alakja már messziről is vonzza a tekintetet. Sisakja éppen hiányzott, s a templom is zárva volt a renoválási munkálatok miatt, de ezek dacára is csodásan néz ki. Tovább sétáltunk, s a Szent István parkot körbejárva megcsodáltuk a környező épületeket és a szépen kiépített parkot, majd betértünk a Lamberg-kastélyba. A kastély látogatható, és érdemes is megnézni! Egyrészt a tárlatvezetés miatt, másrészt a kiállítások is érdekesek. A „Wekerle Sándor kiállítás” részletesen bemutatja a település szülöttének életét, rengeteg információt adva. Mór másik híres szülötte Dr. Zimmermann Ágoston, rá egy emlékszobával emlékeznek.

Érdekes még a Vasarely-szoba, amely szintén a vezetés során látogatható meg. Mivel mindketten kedveljük, nagyon megörültünk a Vasarely képeknek. Bemutattak még egy Barokk szobát, és megnéztük a helytörténeti gyűjteményt és a tájházat is.

A tájház szobája

A kastélyban könyvtár is működik, s feleségem kapott egy ajándék könyvet is a gyűjteményből kikerülő darabokból! Látszik az épületen, és az itt dolgozókon is, hogy szeretik a várost és a múzeumot.
A kastély mögötti parkban is tettünk egy sétát, majd a közeli étteremben ebédeltünk meg. Sétálgattunk még a város utcáin, élvezve azok csendes, megkapó hangulatát. Mindent természetesen nem néztünk meg, hiszen későbbre is kell hagyni valamit, mert biztosan visszatérünk ide!