2023. sze 07.

Én és a drónom II.

írta: DDQ
Én és a drónom II.

-1_2_0_2023_05_06_13_00_42_max_0068.jpg

Elérkezett az idő, hogy folytassam a drónos történetet. Mire minden együtt állt a repüléshez és fotózáshoz, sikerült annyira leharcolni a gépet, hogy eljött az ideje egy nagyobb generálnak. Körbe néztem itthon az elérhető alkatrészek között, de kissé sokaltam a látott árakat. Tágítva a keresési kört, külföldről rendeltem új motorokat és minden egyebet. Hazudnék, ha azt mondanám, hogy negyed áron volt. Még azt se érte el. S nem ment a minőség rovására, ugyanazt vettem meg, mint amit itthon árultak.

A gépet gyorsan repképes állapotba hoztam, s igyekeztem kihasználni a jó időt, repültünk amíg lehetett.

Lassan elhasználódott újra a harcias béka, és a dobozában maradt. A családi költségvetés engedélye és némi spórolás után úgy döntöttem, beszerzek egy jobbat. De drónt vásárolni nem egyszerű dolog. Meg kell nézni, mire akarja használni az ember, milyen opciók legyenek benne, mennyi a hatótáv, milyen a kamerarendszer, és még sorolhatnám sokáig. Hónapokig tartott a keresés, rengeteg véleményt olvastam el, illetve számtalan videót is megnéztem.

Majd fogtam a keresőt, beállítottam azt az árat, amit még valahogy kigazdálkodok, és a kívánt paramétereket, majd jöhetett a válogatás. A kínálat szinte végtelen, ha nem számít az ár. Ha számít, akkor azért szűkül a lehetőségek köre.

 psx_20230831_162549.jpg 

C-Fly Faith 2

A fenti gépre esett a választás, a kamera tudása és az ára döntött mellette. Igazán nem mondanám okos gépnek, csak az alap programozott repülési módok vannak, semmi más extra. Tulajdonképpen repül, fotóz és ennyi. Nemsokára elérkezett a nap, amikor átvehettem az üzletben. Lelkesen vittem haza és csomagoltam ki. A tartozékok minősége, az összeszerelés nem hagyott kívánnivalót maga után. Úgy voltam vele, hogy mielőtt regisztrálnám, csapunk egy nagy próbát.

A teszt felemásra sikerült. A repülési tulajdonságaival semmi baj nem akadt. Könnyen lehetett párosítani a telefonnal, minden információt szépen megjelenített, a kamerakép semmit sem késett. Nagyon szépen mozgott a levegőben, igazán csendesen és szépen repült. A kontrollerrel finoman lehetett irányítani, a jelet stabilan fogta, és végrehajtott minden utasítást.

Kivéve a kamerát. Bár fotózott az adott módokon, videót is készített, a kamera mozgató mechanizmus és a stabilizáló egység halott volt.

Nem volt mit tenni, dobozba vissza és iránya bolt. Előre felvérteztem magam, mert hosszú vitákra és nehéz ügymentre készültem. Bár a bolt, ahol vásároltam, régóta nagy kedvencem volt, a vasútmodellezéshez általában itt szereztem be pár dolgot, ha volt rá keret. De mivel az ördög nem alszik, a legrosszabbra készültem.

 -1_2_0_2022_11_27_14_58_28_max_0061.jpg

C-Fly Faith tesztjére egy ködös napon került sor

A várakozásoknak ellentmondva, szó nélkül vették át a gépet. Kitöltöttük a szokásos papírokat, és úgy állapodtunk meg, hogy garanciában megcsinálják. Bár azonnal kérhettem volna másikat, vagy visszafizették volna a pénzem, nekem megtetszett a C-Fly, ezért vártam a javításra. Talán két hét múlva kérték, hogy fáradjak be az üzletbe. Sajnos rossz hírrel vártak, a gép szériahibás, nem javítható, nincs is elérhető másik gép. A kezembe nyomták az árát, és ennyi.

Jött az újra tervezés, bár nagyon szerettem volna repülni, nem volt égető a probléma. Így további napok teltek el gép nélkül, mire sikerült szert tenni egy másik drónra.

 

 -1_2_0_2023_04_23_16_51_30_max_0043.jpg

Autel Evo Nano +

Ez a gép pár kategóriával feljebb van, és alaposan ki kellett pótolni az előző árát érte. Egészen kisméretű gép, narancssárga színben. Saját válltáskában érkezett, távirányítóval, három akkuval, multi töltővel, cserealkatrészekkel, gimball védővel és szorítópánttal.

Az applikácója átgondolt, könnyen kezelhető, széles finomhangolási lehetőségekkel. Vannak előre programozott repülési módok, videós lehetőségek. A kamera 48 Mp felbontású, előre programozott felvételi módokkal, de személyre is lehet szabni. A GPS nagyon pontos benne, hamar megtalálja a műholdakat, majdnem mindig hajszálpontosan visszatér a felszálló helyre. Könnyen kezelhető, egészen finom repülésre is képes. Bár elég apró, pontosan tartja a pozícióját, nem dobálja a szél, videó módban se remeg be.

 

Repülési módból három található benne, kezdő – haladó – profi. Igazából a középső mód olyan jó, hogy ki se próbáltam milyen, ha szabadjára van engedve. Az akkumulátorok 22 – 28 perc közötti repülést tudnak, a kombi töltő hamar rendbe szedi őket. Van alacsony töltöttség figyelmeztetés is, ilyenkor szól a gép, majd hazaindul.

A felvételeket sd kártyára menti, de azonnal visszanézhető az alkalmazáson is. Repülés után az app segítségével bármelyik eszközre letölthető az anyag.

-1_2_0_2023_06_30_10_09_28_max_0155.jpg

Amit kifogásolok, hogy csak egy LED található a hátsó felén. Nincsenek navigációs és helyzetfények, ez este gond lehet. Hiába narancssárga, 50-70 méterről már alig látszik. Bár egészen messze is elküldhető, én jobb szeretem szabályosan használni. A térkepen meg is jeleníti a pozícióját, az utolsó helyzetet menti.

A telefonos app statisztikákat is szolgáltat a repülésre vonatkozóan, egyfajta fekete dobozként is használható, s a saját média szerkesztője is elmegy.

-1_2_0_2023_06_30_10_44_35_max_0170.jpg

Ami igazán nagyszerű, hogy vannak ütközés érzékelői. Figyeli a terepet maga alatt, előre is néz, és ha felette közelít valami, azt is jelzi. Ha akadály van előtte, akkor piros figyelmeztetés jelenik meg a kijelzőn, hangjelzést is ad, és megáll. Lefelé ugyanez a helyzet. Jelzi azt is, ha eléri a beállított magasságot, vagy eléri a szintén állítható hatótávot.

A 500 méter volt a legnagyobb távolság, amire elküldtem. De ekkor már csak a ledet láttam a hátsó felén, de mivel úgyis látni kell folyamatosan a gépet, ezzel nincs gond, marad a közelben.

psx_20230831_161823.jpg

Fényképezésnél előfordul, hogy megakad a folyamat, belekezd a fotózásba, de nem fejezi be. Ilyenkor csak az újraindítás segít. A videónál ez sosem fordult elő.

Igazán jól kommunikál a felhasználóval repülés közben, minden lényeges dolgot kiír, a legfontosabbakat hangosan el is mondja. Példásan tisztán érthető az angolja!

 -1_2_0_2023_07_05_09_50_28_max_0187.jpg

A hivatalos ügyintézés is sokat javult, nagyon segítőkészek és gyorsak a hivatalban. Az Autel regisztrációja nem tartott sokáig, egy hónapon belül megvolt.

A kötelezően használandó alkalmazás a Mydronespace használata már rutinból megy. Igaz a program néha szórakozik, nem is minden perifériával működik tökéletesen. A Samsung tableteken időnként nem jól jelenik meg a felhasználói felület. Néha a tényleges pozíció helyett képes pár száz kilométerrel távolabb dobni a repülési területet. Esetenként helymeghatározása is korrigálásra szorul pár száz métert, de ez lehet a tablet hibája is.  Én együtt használom a Légtér.hu-val, és előre megtervezek minden repülést, ugyanis azon naprakészen van vezetve a légtér térkép.

-1_2_0_2023_04_20_10_04_53_max_0016.jpg

Amikor a céltárgy kifut a képből

Nagyon szép képeket és videókat lehet készíteni a géppel, de azért vannak hátrányai is. Ha valami mozgó dolgot szeretnénk fotózni, számolni kell a jel késésével. Ha a kijelző alapján akarunk pl. vonatot fotózni, az biztosan kiszalad a képpből. Erősen élé kell hagyni, vagy szabad szemmel figyelni a céltárgyat. A zoom funkciója csapnivaló, nem érdemes nagyon állítgatni a fényképezés során. Elég érzékeny a fényre is, néha alákalibrál, de ez javítható.

Természesen C minősítése nincs, de amire nekem kell, külterületen arra tökéletes.

Idén 17 repülést hajtottam vele végre, esemény nélkül.

psx_20230808_122153.jpg

psx_20230831_161823.jpg

psx_20230903_080045.jpg

Szólj hozzá

drón Autel Evo Nano + C-Fly Faith 2