2023. dec 05.

Fotósarok

írta: DDQ
Fotósarok

1. Lensbaby Composer

 


20231205_095603.jpg

Elindítok egy új sorozatot itt a blogon, kitekintve egy kicsit a fotózás világára. De senki ne várjon profi mélyenszántó elemzéseket, fényképezni sem akarok megtanítani senkit. A fotózás szeretete arra ösztönöz, hogy bemutassam az általam használt eszközöket, hátha valakinek segítséget nyújt. Én is szívesen olvasok leírásokat, teszteket, mert sokat lehet tanulni belőlük. Következzenek egy amatőr tapasztalatai fotózásai során.

 

  1. Lensbaby Composer

 

Szeretek új dolgokat felfedezni, s a megszokottól eltérő képi világot megalkotni. Amikor elkezdtem összeállítani a felszerelésem, sokat olvastam mindenféle objektívekről. Az első, amolyan nem szokványos objektív a fent említett eszköz volt. Az elolvasott tesztek és az interneten megtalálható képek alapján úgy döntöttem, ez kell nekem. Ekkor ütköztem az első problémába, mert egy ilyen objektív beszerzési ára nekem már akkor is sok volt, használtan meg nem lehetett kapni. Így nem volt mit tenni, figyelni kellett a hírdetéseket. Hónapok teltek el, mire egy közkedvelt kereskedelmi oldalon végre ott figyelt egy ebből a különlegességből.

Az eladóval történt egyeztetést követően már úton is voltam érte. Nagyon kedvezően, alig harmad áron jutottam hozzá a teljesen hibátlan objektívhez. Az előző tulajdonosnak gondolom nem tetszett meg a Composer világa, így gyorsan megszabadult tőle.

20231205_095536.jpg

Első lelkesedésemben egy Pentax Q10 milcre tettem fel átalakítóval. Mondanom se kell, csak lestem, mert egyáltalán nem azt nyújtotta amit vártam. Pár próbakép után fel is hagytam a próbálkozással. Otthon aztán az elkövetkező napokban a rendes nagy vázra felcsavarva, sok állítgatás után elkezdett működni a dolog.

20231205_095735.jpg

Az általam birtokolt eszköz még egy korai gyártású darab, ebben benne van az objektív lencse. Tulajdonképpen egy manuális 50 mm-es üveg. Nincs rajta rekeszgyűrű, csak az élességet lehet a felső széles gyűrű tekerésével állítani. Érdekes módon oldották meg a rekeszelést, különböző kis kerek lapok segítségével. A leggyakrabban használt értékeken kalibrált lyukas kis lapokkal lehet szabályozni a bejutó fény mennyiségét. A lapok fémből vannak és mágnesek tartják őket a helyükön. A cseréhez egy kis mágneses kiszedő szolgál, ennek segítségével lehet kiemelni a lapokat és másikra cserélni.

20231205_100339.jpg

De a kis lapok cserélgetésével az is változik, hogy a képkocka mekkora része legyen éles. Ezzel elérkeztünk a dolog legérdekesebb részéhez, ugyanis az objektív szelektív fókusszal rendelkezik. Alapesetben a fókusz középen van, és akkora rész éles a képen, amilyen fényértékű lapka van felhasználva. A középen lévő csukó segítségével viszont bárhova eltolhatjuk az élesnek szánt részt! Így bármit kiemelhetünk vagy éppen elmoshatunk a képen, ahogyan kedvünk tartja. A lehetőségek skálája nagyon széles, s egyedi képi világot tudunk létrehozni.

psx_20231125_201105.jpg

A fénymérésbe nem szól bele az objektív tekergetése mindent mauálisan kell beállítani. Arra figyelni kell, hogy gyakorlást igényel a használata. Többször is ajánlott ellenőrizni, hogy az lesz e a képen is, mint amit elképzeltünk. Precíz, borotva éles képeket ezzel nem fogunk csinálni, de csodás elmosásokat tudunk létrehozni. Néha van úgy, hogy csak ezt viszem magammal, s kedvemre torzítgatom a világot. Kedvelem ezt az objektívet, megbecsült helye van a fotóstáskában.

psx_20220416_182048.jpg

 

( A következő fejezetben egy igazi csemegét tervezek bemutatni, a Samyang Tilt-Shift objektívét!)

psx_20220918_164704.jpg

psx_20230412_184242.jpg

psx_20231004_165350.jpg

psx_20231004_170339.jpg

psx_20231004_171940.jpg

psx_20231125_201324.jpg

psx_20231125_202147.jpg

Szólj hozzá

fotó fotózás Composer Lensbaby Lensbaby Composer