2024. jan 02.

Fotósarok II.

írta: DDQ
Fotósarok II.

A tilt-shift világa

20240102_170509.jpg 

Következzen a sorozat következő része : Samyang Tilt-Shift 24mm, 1:3,5 ED AS

 

Számos könyvet elolvastam a fotózásról, valamint naphosszat bújtam a netet különféle technikákat megismerve. Az egyik fotós oldalon megláttam pár makett hatású képet, amelyek rögtön rabul ejtettek. A valóság ilyetén leképezése egy fényképezőgéppel varázslatosnak tűnt számomra. Főleg, hogy aktív vasútmodellező vagyok.

A makett hatás előállítására léteznek applikációk is, sokat ki is próbáltam, de egyik sem volt az igazi. Egy ilyen objektív elérhetetlennek tűnt számomra, csak vágyakozva néztem a boltok oldalain. Találtam a neten aztán egy videót, amely alapján házilag készítettek ilyen objktívet, vagyis inkább hasonlót. Egy rossz kerékpárgumi, egy m42-es közgyűrűsor elemei, és egy szétszedett Helios objektív összeépítésével kapunk egy nagy szabadságfokú, minden paraméterben tágan szabályozható objektívet. Természetsen, volt itthon minden hozzá, úgyhogy meg is építettem.

20240102_170555.jpg

Hamar rá kellett jönnöm, hogy bár érdekes képeket lehet így készteni, de nem ezt keresetem. Maradt az, hogy néha a programmal csináltam ilyen képeket, s figyeltem, felbukkan-e valahol egy kedvező árú példány. Használtat találni ezekből szinte lehetetlen. Persze külföldről is rendelhettem volna, de az se lett volna olcsó. Eltelt pár év, amikor egyik nap a kedvenc hirdetési oldalamon megláttam egy eladó darabot. Rögtön le is csaptam rá, és egy kedves pécsi fogorvos közreműködésével a birtokomba került.

 20240102_170611.jpg

Izgatottan csomagoltam ki a minimalista dobozból ezt a különleges eszközt, s kezdődhetett a fotózás.

 20240102_170623.jpg

Az objektív masszív felépítésű, minőségi anyagokból készült. A skálázás és a feliratok jól olvashatóak, a lencsekupak erősen zár. Az állító csavarok és a rögzítő zárak eltérő formájúak, méretben is különböznek. A szürke rögzítőket szerintem csinálhatták volna nagyobbra is, hajlamosak könnyen megszorulni.Így viszont nagyon nehéz újra megnyitni. Meglepve tapasztaltam, hogy mind a Tilt, valamint a Shift funkciók tekerői mellett akad rajta még két retesz. Ha kioldjuk a reteszeket, akkor egy szabadon tekergetve használható játékot kapunk. Igy ugyanis minden irányba lehet forgatni az objektív csatlakozó feletti részét, negyed cikkenként. Így pld. tilt funkció esetén, az élességi síkot nem csak a kép felső és alsó része között állíthatjuk, hanem akár jobbról balra, vagy átlósan is, ha úgy tartja kedvünk. Ezzel aztán szinte végtelen az elénk táruló lehetőségek sora. S ugyan igy járhatunk el a shift funkció esetében is.

psx_20220810_151124.jpg

Mint említettem, a tilt funkcióval az élességi síkot tudjuk eltolni. Hogy ez mire jó?  Például az általam kedvelt makett hatású képek elkészítésére. De jól jöhet tárgyfotózásánál is, így könnyebb kiemelni a fotózás tárgyát, és jelentéktenné tenni, elmosni a hátteret.

psx_20230117_201041.jpg

A shift funkcióval a képsík eltolásával lehet a perspektívát korrigálni. Ez épületek fotózásánál, vagy belső terek komponálásánál jöhet jól. Én az utóbbi funkciót nem is nagyon használom, de van aki pont ez miatt vesz ilyen objektívet.

Ha minden retesz és tekerő alap állásban marad, akkor egy szuper 24 mm-es objektívünk lesz, amivel jó minőségű képeket lőhetünk.

Persze, nem minden témának áll jól, ha tologatjuk a síkokat és az élességet. A makett hatás igazán bizonyos magasság, vagy szög esetén valósul meg és mutat jól. Bár az objektív kezelhetősége nagyon jó, sok gyakorlást kíván a használata. Érdemes számításba venni, hogy fénymérésbe is bezavar! Így az eltolások módjától függően az Ev értéket korrigálni kell. Azt gondolom, mondanom sem kell, hogy a rekeszt manuálisan kell állítani.

 psx_20230729_130727.jpg

Én nagyon kedvelem, s minden esetben magammal viszem, állandó lakója a táskának. Van olyan, amikor csak ezt az objektívet hurcolom magammal, s egész napra elmerülök ebben az érdekes világban.   

Pár kép a fenti objektívvel készítve :

 psx_20231004_164623.jpg

psx_20220127_171344.jpg

psx_20220127_171404.jpg

psx_20220127_171445.jpg

psx_20220127_171515.jpg

psx_20220907_133159.jpg

psx_20230303_194058.jpg

 

 

Szólj hozzá

Tilt-Shift Fotósarok Samyang 24 mm Tilt-Shift f/3 5 ED AS UMC