2024. máj 23.

Nagybörzsönyi Erdei Vasút

Egy újabb régóta tervezett utazást valósítottunk meg, amikor újra felkerestük Nagybörzsönyt. A települést már többször is bejártuk, megcsodálva a régi házakat, a templomokat és a vízimalmot. A börzsönyi táj szépsége már régen elvarázsolt minket: a szelíden egymásra boruló lankák, a burjánzó színek és a mindig tiszta levegő és az itt-ott megbúvó falvak az egyik legszebb tájegységünket alkotják meg. Sokszor visszatértünk ide, de a kisvasút felfedezése eddig váratott magára. Mostani látogatásunk célja kizárólag a Nagybörzsönyi Kisvasút felkeresése volt.

Sok kisvasúttal utaztunk már, így van összehasonlítási alap bőven. A Nagybörzsöny – Nagyírtáspuszta között közlekedő vonat igazi hegyi pályán szállítja az utasokat. Az állomást elhagyva szinte azonnal bebújik az erdőbe, egy darabig a patakkal együtt halad, majd felkapaszkodik a hegyoldalon a mesebeli erőben. A pálya vonala egyedi: cikk-cakkban, hol húzva, hol tolva zakatolunk.

A jegypénztár egy régi vasúti kocsiban van kialakítva, az állomás mellett a patak csobog, s a kis réten egy hajtánypálya is van. Az állomás és környezete pedáns rendben van tartva, és ez elmondható a járművekről is. Én még ilyen szépen karbantartott és kifogástalanul tiszta gépeket nem láttam kisvasúti üzemben. Nem azt mondom, hogy máshol nincs rend és tisztaság, mert mindenhol igényesek és lelkiismeretesek a vasutasok, de itt úgy ragyogtak a gépek, mintha most jöttek volna a gyárból. Pedig van olyan mozdony is, amely szinte az egész országot bejárta élete során.

A vonatozás egyedi élmény, a hegyi pályán, a felső végállomáson átszállással tovább mehetünk a Szobi kisvasúttal, de innen indulhatunk mindenfelé túrázni is, a lehetőségek szinte végtelenek. Bár a menetidő hosszúnak tűnik, de az „erdei mozi” falja a perceket.

Idén 70 éves a magyar kisvasút történelem legtöbb helyen megforduló C50-ese, a 3737-es pályaszámú mozdony. A Nagybörzsönyi Erdei Vasút magántulajdonban lévő gépe még 1954-ben, Taktaharkányban kezdte meg pályafutását, majd évenkénti váltással Szerencs, Eger, Kisújszállás, Aszód jön, egyre araszolva beljebb a Duna – Tisza – közéből Budapest felé. 1961-ben átkerül a Dunántúlra, és jön az Oroszlányi GV majd Kapuvár 1978-ig, de 1979 januárja már Börzsöny-hegység lábánál, a Szobi Gazdasági Vasúton éri, kőbányai mozdony lesz. Itt elsősorban a dunaparti uszályrakodóra tolja ki a köves Uba kocsikat, majd a vasútüzem 1992-es bezárása után 5 évet várakozik Istvántelken, jobb sorsban reménykedve. Felvillan a szerencsecsillag, eladják külföldre, és megkezdődik a nagy szlovákiai grand tour: Feketebalog, Trencsénteplic, Vychylovka, majd 2007 februárjában két magánszemély visszavásárolja Stará Bystrica-ból (Óbeszterce) az akkor már igencsak romos mozdonyt, és hazahozzák Nagybörzsönybe, ahol megkezdődik a felújítása. 2008-ban a felújított gép már Szobon van újra, levizsgázik, majd 2012-ben 3 évre Gyöngyösre kerül, besegítve a Mátravasútnak az elhúzódó mozdonyhiány krízisben. Itt a kishajtómű új tengelycsapágyakat kap, és kicseréljük az eredeti 413-as 50 LE-s motorját, 414C 95LE-s FUG motorra. 2015-ben jelentősen megsérült a 3756-os mozdonyunk, ezért a 3737-es sietve hazatér Nagybörzsönybe, majd egy lillafüredi „nyaralást”, mint besegítő gép leszámítva, itthon van Nagybörzsönyben, és fáradhatatlanul viszi a vonatokat. A 3737-es pályaszámú gép 16 helyen szolgált, bejárta Magyarországot és Szlovákiát, hirdetve e nagyszerű és elnyűhetetlen szerkezetet előállítójának, az Északi Járműjavító Üzemnek az akkori dicsőségét.

A fenti írás a kisvasút Facebook oldalán olvasható eredetileg.

Az utazást követően a települést elhagyva jobbra letértünk az útról, s a dombok között, a földúton mentünk tovább. Néha megálltunk egy kicsit fotózni, s csodálni a tájat. S ha már erre jártunk, az út elvitt minket a nagyon kedvelt Kemencére. Most nem ültünk fel a múzeumvasútra, csak a Kőrózsa panziót kerestük fel, egy hagyományos ebédre. Természetesen időközben a kisvasút is elzakatolt mellettünk. Kemence szerepelt már a blogon, s biztos vagyok benne, jövünk még ide, és írunk róla.

A nap kisvasutakkal telt, hiszen hármat is felkerestünk, mindemellett csodálatos tájakon kirándultunk, ami az egyik legjobb kikapcsolódás.