2024. jún 25.

Időutazás vonattal

írta: DDQ
Időutazás vonattal

psx_20240616_081137.jpg 

Egy kedves ismerős megajándékozott egy vonatos utazásra szóló jegyekkel: a Balassagyarmatra szervezett nosztalgia gőzös járat igazán különlegesnek ígérkezett. A 78-as vonal vasúton tervezett bejárását már régóta terveztem, autóval már végig jártuk a vonalat, nem is egyszer. Fotók is készültek szép számmal, de a vonatos utazás váratott magára. Most adódott tehát egy lehetőség, hogy a régóta tervezett utazás ezen az egyedi módon valósuljon meg.

psx_20240616_104504.jpg

A 78-as vonal igen változatos tájakon halad át, látnivaló is bőven akad a vidéken, a vasút mégis az elmúlás tüneteit mutatja. Bezárt és lepusztult állomásépületek, a pálya sincs kirobbanó formában, s a menetrend sem nyújt kivételes kínálatot. A romlás képeit csak néhány szépen rendben tartott állomás ellenételezi, mint Nógrádkövesd például, ahol mindent megtesznek azért, hogy a vasúthoz méltó legyen a környezet. Ez az állomás néha fel is éled, ha tehervonatok keresik fel.

psx_20240616_082140.jpg

A kocsit a Nyugati pályaudvar parkolójában hagytuk, majd tettünk egy kis kitérőt az aluljáróba…Igazából ez egy alvilági hely, még úgy is, hogy a korai időpont miatt üres volt az egész. Nyomasztó. Nem is nézelődtünk sokat, hiszen közben beérkezett a mi szerelvényünk. Az élén a makulátlanul ragyogó 247-es gőzmozdony pompázott, a túlsó felén pedig az erősen napszítta 20-as Nohab.

psx_20240616_081717.jpg

A Balassagyarmatra szervezett utazás, mint a nosztalgia járatok rendszerint, a Nyugatiból indult egy kis csavarral, ugyanis a főszereplő 424,247 pályaszámú gőzös a szerelvény végén kezdte az utazást. Az Aszódig tartó első szakaszt egy másik legenda vontatásával teljesítettük, az M61,020-as NOHAB haladt az élen.

psx_20240616_065745.jpg

A vasúti kocsi, ahol helyet kaptunk, egészen pazar volt, királyi pompában utaztunk, és kényelmesen csodálhattuk a szép tájat. A menetet nagy érdeklődés kísérte, végig sokan fotózták az állomásokon. Aszódra beérve aztán jelentősen megnőtt az érdeklődés a vonat iránt, nagyon sokan várták a gőzöst. Itt a megállás során hátrahagytuk a Nohabot, és immár a 424,247-es törte az utat a célállomásra. Néhol szó szerint, mert a fák erősen benőttek a sínek fölé.

psx_20240616_065648.jpg

A vonal mentén szinte mindenhol nagy csoportok várták a gőzös menetet, egész autókaravánok kísérték a szerelvényt. Nógrádkövesden volt egy hosszabb megállás, itt várták a legtöbben a különjáratot. Az érdeklődés később sem hagyott alább, a célállomáson is nagyon sokan voltak, ritkán lát ennyi embert ez az állomás. Szerveztek több programot is a helyszínre, sorra véve párat Balassagyarmat látnivalóiból. Mi elég jól ismerjük már a várost, s nem szándékoztunk hosszú órákat várni a visszaútra, így leváltunk a társaságról, és elsétáltunk a Pannónia múzeumba. A látogatható magángyűjtemény egészen magával ragadó, rengeteg motorral, információval, örülök, hogy oly sok idő után most sikerült megnézni.

psx_20240616_063849.jpg

20240615_120940.jpg

Vettünk egy kis elemózsiát az állomás túlfelén lévő általam csak „bádogos” boltnak hívott üzletben, s az úti ebéd közben megterveztük a hazautat, mert a 75-ös vonalon is terveztünk utazni. A patinás nosztalgia szerelvény után egy másik stílusú utazás várt ránk.

Jegyet vettünk tehát Vácra, és felszálltunk egy Bzmot szerelvényre. Életem első Bzmot útja kalandosan indult, ugyanis a hat kocsis szerelvény nem volt épp kirobbanó formában. A tervekben az szerepelt, hogy három kocsit elvisznek Diósjenőre, és onnan csak a maradék megy tovább. Mire a szerelvény elindult, már csak négy kocsi maradt. Mondanom sem kell, hogy itt nyoma sem volt a pompának és kényelemnek. A vonat erősen zakatolt, ugrált, s nem is fáztunk rajta. A személyzet többször is erős fejvakarások közepette vizsgálta a szerelvényt.

psx_20240616_063211.jpg

A táj és a vasútvonal hangulata kárpótolt mindenért, igazán jó kis utazás kerekedett a kalandból. Diósjenőn lekapcsolták a szerelvény nagy részét, és már csak egy motorkocsiból állt a vonat. A nógrádi várat megkerülve más nézőpontból is megcsodálhattuk a környéket, mivel eddig csak fentről láttuk a vár alatt elhaladó vonatokat. Innen aztán elkezdett egyre zsúfoltabbá válni a szerelvény, erősen hiányzott a Balassagyarmaton hagyott két kocsi. A menetrendet viszont tartottuk, s a közel két órás zakatolástól kicsit megfáradva futottunk be Vácra.

20240615_145251.jpg

Itt ismét nagy váltásra került sor, ugyanis ahhoz, hogy bezárjuk a kört és visszajussunk a Nyugatiba még egy rövidebb vonatos utat kellett megtennünk. Mivel menetrend szerint érkeztünk, így volt időnk elintézni ügyes-bajos dolgainkat és még időben felszállni a Nyugatiba tartó KISS fedélzetére. Jártam már az emeletes motorvonaton, az egyik Istvántelki látogatásom során. Akkor is tetszett, s ez most sem volt másként. A szerelvényen hűvös volt, az emeletről szokatlan perspektívából látni mindent, s a monitorokon minden szükséges információt megkaptunk. Szinte zajtalanul, rázkódásmentesen suhantunk a végállomásunk felé egy igazán modern vonaton.

psx_20240616_105454.jpg

A KISS után egy rövid kis autós út után már otthon is voltunk. Mire a nosztalgia szerelvény visszaért Pestre mi már az ágyban pihentünk, s a nyitott ablakon át hallottuk a gőzös sípját, amint a kertek alatt elhaladt.

A nap eléggé hosszúra nyúlt, de tartalmas szórakozást nyújtott. Korszakokon átívelő utazásban volt részünk, a múlt és jelen olyan keveredésében, ami csak a vasúton fordulhat elő. Gőzös vontatta luxus vonat hirdette a vasút dicső múltját, a Bzmot elzakatolta nekünk a halódó vidéki vonalak fájó valóságát, s a KISS megmutatta merre is tart, vagy tarthatna a vasút hazánkban.

psx_20240616_080845.jpg

psx_20240616_081530.jpg

psx_20240616_081825.jpg

20240615_140305.jpg

20240615_154023.jpg

20240615_154256.jpg

psx_20240616_064128.jpg

psx_20240616_064230.jpg

psx_20240616_064408.jpg

psx_20240616_064533.jpg

psx_20240616_064946.jpg

psx_20240616_065334.jpg

psx_20240616_065648.jpg

 

Szólj hozzá

Utazás Vác Balassagyarmat Vasút KISS M61 Váltó Bzmot Bivaly NOHAB 424247 M61020