2016. feb 24.

Ferihegy, Malév, HA-MOG, buborék

írta: DDQ
Ferihegy, Malév, HA-MOG, buborék

Sosem fogom megszokni a repülőtér új nevét...

 

beolvasas0008.jpgAz első startos napon /sajnos a kép sérült/ 

Tudom, lerágott csont, de akkor se. Nekem mindig Ferihegy marad. Miért nem Endresz György, vagy Asbóth Oszkár, vagy Rubik? S sorolhatnám még a magyar repülés nagyjait! Ha már keresztelünk, miért nem repüléssel kapcsolatosan? Igazából mindegy már…

S hogy kerül a címbe a buborék? Nos, mert annak idején, amikor még volt Malév, ott volt a MOK. A Malév Oktatási Központ. Sok nagyszerű tanár keze alatt tanultam a szakmát. Ott ivódott belém a kerozinszag, s lett érzékeny a fülem a hajtóművek hangjára. Azért kapom fel a fejem a mai napig, ha hallok egyet felzúgni. S az oktatási műhely, az volt az egyik buborék. Varázslatos, csoda hely!

 beolvasas0009.jpg

A HA-MOG még a MOK területén

A HA-MOG pedig egy IL-18-as, ami ott volt leállítva. Orral a kifutó felé, körötte mindenféle szemléltető eszközök. Egy Mi-2-es helikopter, és egy másik, ismeretlen típusú sárga gépszerűség is volt ott. Azt állítólag egy oktató készítette, de repülni nem tudott. A legendák szerint csak egy guruló próbáig jutott, az is csúfos véget ért a figyelmetlen drótkerítés miatt.

beolvasas0012.jpg

IL-18 pilótafülke, középen lent a robotpilóta kezelőszerve, felette a gázkarok, középen hajtómű műszerek. Felette az időjárás radar. Balra a pilóta munkahelye, műhorizont, magasságmérő, elfordulás és csúszásjelző, rádióíránytű...

Élvezetes volt ott tanulni. Nagyszerű oktatói gárda oktatott, heten voltunk egy osztályban, jól kijöttünk egymással. S ami a legjobb volt, kint volt a reptéren, rögtön a guruló út mellett tanyáztunk. Akkor még üzemelt az egyes terminál, a gépek rendszerint előttünk gurultak el. Amikor csak tehettük, kint lógtunk, és néztük őket. A reggeleket szerettük a legjobban. Ugyanis ilyenkor leakasztottuk a gép kulcsait a tanáriban a falról, és felmentünk a Gézára. A pilótafülke a kifutóra nézett, mi pedig a pilóta ülésekből néztük, akár egy páholyból, a gépeket.

 beolvasas0013.jpg

Segédhajtómű panel, guruló kormány

A HA-MOG lett a kedvenc tananyagunk. Igaz, akkor már egy sem repült nálunk a 18-asokból, elavultak. A Tupoljevek viszont még igen, bár már néhány Boeing is betette a lábát. Oktatóink úgy mondták, hogy a Gézában még volt vagy 300 óra repidő, amikor leállították. Kezdetben utasgép volt, majd áruszállítóként üzemelt. Arról álmodoztunk, hogy mi majd jól rendbe rakjuk, s újra szállni fog. Még működött a segédhajtóműve, be is indítottuk. Egyszer még a hajtóművet is átforgatták nekünk. A fedélzeti műszerrendszerek is működtek, egyben volt a gép nagyon. S hiába volt oktatási segédanyag, nagyon vigyáztak rá. Mi élvezettel javítgattuk, amit előírtak. Azóta már nincs Malév, s Géza is a skanzenbe került.

psx_20160221_200729.jpg

Skanzenben pihenve

beolvasas0011.jpg

Ha valaki felismeri magát, írjon!

Megtanultuk, hogy Ferihegyen mindig hideg van, s hogy a csíkok mentén lehet csak mozogni. Kinek milyen a kártyája, addig mehet el. Megtanultuk, hogy nagy felelősség gépet javítani. megtanultuk tisztelni és szeretni a technikát. Nagyszerű élményekben volt részünk, repülhettünk TU-134-es, 154-es és Boeing 327-200 gépeken. Igaz csak utasként, de belóghattunk a pilótákhoz is. Ott voltunk, amikor az első nagyvas, a 767-es megérkezett. Elsőnek tapogattuk körbe, s később élveztük kényelmét is. Még volt lehetőségünk a starton is dolgozni egy nyarat. Az igazi éles üzem volt!

psx_20160221_200821.jpg

Emlékszem egyszer az egyik gépen, amit oldalra tettek, jeladókat cseréltünk. Felmásztunk a 154-es szárnyára, lecsavaroztuk a borítást. Kicsit gyorsak voltunk, még nem ért oda a csere alkatrész. Így hát élvezve a napsütést, s a teraszról néző tekinteteket, elhevertünk a szárnyon. Egészen addig menőztünk, amíg ki nem szúrtuk, hogy utasokat engednek a gépre! Ugyanis a gépet hirtelen fordába rakták! Jött az alkatész, beraktuk. A meós ellenőrözött, a pilóták lepróbálták. Aztán a gép elhúzott Berlinbe. Mit tagadjam, igencsak bennünk volt a drukk. Ez volt az első gép, amit élesben javítottunk! Az öregek, látván a parát, elintézték, hogy az irányítástól kapjunk híreket, merre jár a gép, mi van vele. Hol volt akkor még az okostelefonos app! Nagy megnyugvás volt, amikor szóltak, hogy megérkezett a gép, minden gond nélkül!

 beolvasas0010.jpg

Mostanában, bár minden nap elmegyek a reptér közelében, ritkán tévedek be nézelődni a teraszra. De a gépeket mindig jóleső érzéssel nézem, ha felettem húznak el!

Szólj hozzá

Ferihegy Repülőtér Repülő IL-18 Acélszárnyak Ha-MOG