2017. sze 29.

Szezon után a Balatonnál

Vége a szezonnak, lassan elnéptelenedik a Balaton. A turisták hazatérnek, csendesednek az utak, bezárnak a strandok, büfék. Az üzletek is zárva maradnak, az ősz színei és a csend uralják a tájat.

A látnivalók viszont itt maradnak egész évben! Szeretjük a Balatont ilyenkor is, mert mindig csodaszép. Nyáron a fürdőzés a legkellemesebb,  de ugyanúgy élvezzük a más évszakok által nyújtott örömöket is. Legyen fagyos tél, vagy szeles ősz, ha lehet, elzarándokolunk a nagy tóhoz. Idén talán picit kevesebbet voltunk arrafelé, de most hétvégén tettünk egy "Balaton-kört": végig autóztunk az északi parton, megállva pár helyen, majd a délin tértünk haza. Az idő meseszép volt, őszi napsütés, és bodros felhők.

Elsőnek Balatonfűzfő előtt álltunk meg, ahol a part mentén párhuzamosan fut a vasút az országúttal,  és remek vonatfotókat, tájképeket lehet készíteni. Innen a szinte teljesen néptelen 71-es úton gurultunk tovább, nézelődve. Ahányszor erre járunk, mindig keresünk olyan helyet, ahol még nem voltunk, most a választás az Örvényesi strandra esett.  Szeretem ezeket a kis strandokat, a hangulatukat s azt, hogy általában szezonban sem zsúfoltak. A strandon éppen tereprendezés folyt,  de a balatoni látkép innen is meseszép volt.

Élvezettel szívtuk magunkba az ősz illatait, s mentünk tovább Révfülöpig, ugyanis amikor a Szentesi templomromot kerestük az interneten,  belefutottunk az Ecséri templomromba, mint úticél ajánlatba. A Balaton és vidéke már nagyon régóta kedvelt lakhelye volt őseinknek, így számtalan templomrom, vármaradvány található errefelé. Érdemes időnként elszakadni a Balatontól, s pár kilométeres körben kicsit körbe nézni, jó néhány érdekes múltidéző helyre bukkanhatunk.

Az Ecséri templom romja szinte egy kőhajításnyira van a víztől. Révfülöp után, a benzinkutat elhagyva  kell a Rétsarki dűlőre fordulni, s már ott is vagyunk. A falu szélén, egy enyhén emelkedő mezőn található a XII. század környékén épített templom maradványa. A templomot a krónikák szerint Szent Kristófnak szentelték, s 1458-ban a törökök a faluval együtt felégették. Jelenlegi állapotát a konzerválás és felújítás során nyerte el.

A templomhoz nem vezet kiépített út, de kocsival is megközelíthető. A rom körbejárható és belülről is megnézhető. A környezete viszonylag rendben van, s információs táblával is el van látva. Miután kigyönyörködtük magunkat, tovább gurultunk, s Balatongyöröknél álltunk meg, a Szépkilátó parkolójában. Korábban innen sem néztünk még körbe, de kár is lett volna kihagyni a csodálatos panorámát…

A déli parton, az őszi alkonyatban indultunk hazafelé, lassú tempóban, kiélvezve a Balaton látványát, a víz és a fák illatát.