2019. júl 30.

Gorsium

Szabadbattyánon áthaladva nem csak az érdekes nevű Kula-tér, és a mögötte magasodó régi őrtorony látványa fogja meg az utazót, hanem a Tác – Gorsium feliratú jelzőtábla is. Már gyerekként, ahányszor csak elhaladtunk itt, mindig fellángolt bennem a kíváncsiság, mit takarhat ez a felirat ezzel az érdekes névvel. Később aztán tanultunk is róla, s így még kíváncsibb lettem rá, de hosszú évekig csak tervezgettem, hogy megnézem. Pár éve, 2016. Húsvétján ott kezdtük egyik kirándulásunkat, de sajnos nem jártunk sikerrel, mivel akkor még felújítás alatt állt az emlékhely.

Azóta meglátogattunk más, római időkből visszamaradt építményt is, így 2017-ben - véletlenül pont Húsvétkor szintén -  Lussonium erődjében vendégeskedtünk. De most, 2019. nyarán elérkezett a napja annak, hogy ismét felkeressük Tácot.
A már jól ismert táblánál lefordultunk a főútról, s a bekötőút egyenesen a célpontig vezetett minket. A kocsiból egy szépen kiépített, de meglehetősen üres parkolóban szálltunk ki. Az idő kicsit felhős, de nagyon kellemes volt. Érdeklődve sétáltunk a bejárathoz, s az üvegajtón belépve egy modern, de visszafogott, szinte dísztelen fogadóépületbe jutottunk. Volt itt egy kis pihenő sarok, kényelmes fotelekkel, de csomagmegőrzők is a látogatók rendelkezésére álltak. Itt található a rendezett vizesblokk is, valamint gyerekpihenő és egy kis kiállítótér is.

A jegyek megváltása után elindultunk felfedezni a területet, s megkezdődött az időutazás. A fákkal övezett sétányon sírkövek és szobrok között haladtunk, apránként közelebb kerülve a római korhoz. Néhány méter, és már bent is álltunk az egykori város területén. Villák, testőrszállás, közösségi terek és templom romjai között sétálhat az utazó, miközben nem hallatszik más nesz, csak a léptek zaja, és szél suhanása az ágak között. Amerre a szem ellát, a romokon túl mezők, virágok, és egy-egy szalmabála tarkítja a horizontot. Minden együtt van ahhoz, hogy hely varázsa eluralkodjon rajtunk.

Gorsium igazán különleges hangulatú hely, hiszen a történelmet itt nem csak látni, de megérinteni is lehet. Jól esik körbesétálni, időnként egy padon megpihenni, s nézelődés közben megidézni, ahogy a légiósok meneteltek a kövezett úton, vagy a római polgárok beszélgettek elmélyülten.

A kiállítás bejárása nem megerőltető, bármely korosztálynak javasolható. Közúton a 7-es számú főútról érhetjük el, Szabadbattyán belterületén a nagy kereszteződésnél a Széchenyi útra fordulva kell Tác felé haladni, majd Tácon a jelzésnél letérni.
Ha erre járnak, bátran keressék fel, érdemes ide betérni! Nekünk szép élményt jelentett.