2019. okt 07.

Kalandozás a Velencei-tó körül

Kápolnásnyék, Halász-kastély

Utazásainknak hol célpontja, hol közbenső állomása volt ez a csodás tó. Körbejártuk minden oldalról, benéztünk a kikötőkbe, fürödtünk strandjain. Kipróbáltuk néhány éttermét, rendszeresen látogattuk a Bagolyvár mögötti rétesest. Voltunk itt jeges télen, szélben, esőben. Ismerős volt már Pákozd, a Madárvárta, a kilátó. Az Agárdi termál, Gárdonyi emlékpark,a nádasok, s Miska huszár sem maradt ki a sorból. Szinte olyan érzés volt, hogy ismerjük már a vidéket, akár a tenyerünket. Mígnem, az egyik újságos standnál a kezembe nem került egy magazin. A fő téma a tó és környékének látnivalói voltak. Olyan hatással volt rám, s annyi újdonságot tartalmazott, hogy a következő hétvégén útra is keltünk.

Az első hely, amit meglátogattunk Dinnyés volt. Bár van itt egy várakat bemutató park is, mi most az Évszázados gépudvart céloztuk meg. A gépudvar egy sarokteleken található, a település belsejében. A kaput nyitva találtuk, a bejáratnál egy ősöreg cséplőgép pózolt, melyből karok és lábak lógtak ki. A gépnél három mesterember ügyködött, igyekeztek valamit megjavítani a szerkezeten.

Kérdésünkre elmondták, hogy a kiállítás nyitva van, de a gépek nagy része most nincs itt. S ha itt körbenéztünk, menjünk át a templomkertbe, ott van minden más. A gyűjtemény mindenféle régi mezőgazdasági eszközt tartalmaz, melyeket gondolom nem olyan rég még használtak is. Van amelyiken van ismertető, de volt olyan is, amiről csak találgattuk mi lehet. Belépő nincs, csak egy kis adománygyűjtő doboz.

Szót is fogadtunk, s a szívélyes útbaigazítást követően begördültünk a templomkertbe. Itt szó szerint leesett az állam! Egy pompásan kinéző rendőrségi Volga mellett parkoltunk le, s ámuldozva jártuk körbe. Kicsit arrább aztán más csodák vártak ránk, Dutrák sorakoztak a kertben, de volt Fordson, Zetor, Multicar, egy ősöreg R4 is kiállítva. Mini DKV, stabilmotorok is sorakoztak a napsütésben, no és valami érdekes még.

A sor elején állt egy nagy, zöld szörnyeteg, ami körül gyülekeztek páran. Néhány öreg szaki elmélyülten értekezett, s gázzal hevítették a gépezet elejét. Közelebb mentem, s láttam , hogy egy Hoffherr traktor indításán ügyködnek. Nem is sokára életre is keltették a jellegzetes hangú gépet, amely füstkarikákat tüsszögve kezdett zakatolni. Én ilyen gépnek a hangját még sosem hallottam, indítását nem láttam. Nagyon különleges élmény volt, minden percét élveztem. Kedves és rendkívül egyedi hangulatú falusi rendezvénybe cseppentünk, köszönet az élményért!

Innen hamarosan tovább indultunk, hogy megnézzük a Halász – kastélyt Kápolnásnyéken. Igaz nem látogatható, de jól mutat távolról is.

A következő célpont szintén egy eddig általunk nem ismert épület volt. Tulajdonképpen számtalanszor elmentünk mellette, de mivel a sínek túloldalán van, s semmi sem jelzi a kápolnát, s nem is nagyon említik, eddig rejtve maradt előttünk. Kápolnásnyék külterületén található, egy kis erdőcske mélyén az Urunk Színeváltozása kápolna, melyet érdemes felkeresni.

Innen aztán Nadap volt a cél, ott a Szintezési Ősjegyet kerestük fel, majd pedig a templomot csodáltuk meg. S mivel volt említve a közelben egy vízimalom is, az sem maradhatott ki a sorból. A Pázmándi malom bár külsőre megtartotta közel eredeti kinézetét, inkább tűnik nyaralónak. Itt egy barátságos kutyus fogadott minket, de a malomról sokat nem tudtunk meg.

Ismét sikerült csodás élményekkel gazdagodni, s a nap végén elgondolkodhattunk azon, hogy egy viszonylag jól ismert tájon is mennyi minden van még, amit nem láttunk. Rengeteg olyan értékünk van, amely megbújva, jelzés, említés, reklám nélkül várja, hogy valaki rátaláljon.