2020. máj 05.

Pusztakettős

írta: DDQ
Pusztakettős

 

psx_20200501_095028.jpg

Pusztakettős, korábban bezárták, de feltámadt. Újra van forgalom, mégha igen csekély is.

Pár hete, amikor Karcagra tartottunk, tettünk egy kitérőt Tomajmonostora felé. Útközben azonban felfigyeltünk az egyik település elején két legendás gépre. Egy Kirovec és An-2 repülőgép „pihengetett” egymás társaságában. A Kirovec régebben a „mindent visz” kategória volt, írtam is róla korábban. Az Ancsa meg a repüléstörténet egyik legendája, mely a mai napig közkedvelt hazánkban. Tomajmonostora közelében található a Magyari- Kossa – Kastély, melyet szerettünk volna megnézni. A kastélyhoz , mely egy takaros gazdaság mögött található, a falu felől jutottunk el. Mint később kiderült, egy gazdasághoz tartozó magánterületen van ez a szép épület. Nagyon jó állapotban van, a környező földekről is látható, de mivel nem látogatható, mi sem mentünk közel hozzá.

psx_20200501_095702.jpg
Érdekes vidéken vezetett utunk: ameddig a szem ellátott, művelés alatt álló földek terültek el, a falvak végén pedig csodákat rejtegető gép lerakatokra bukkanhat a szemfüles utazó. Láttunk több Kirovecet, Dutrát is. Forgalom szinte nem is volt, csak a sík vidék, a puszta csendje és a tavaszi természet szépsége. Már Kunmadaras felé csorogtunk, amikor egy különleges épületre figyeltem fel. Pusztakettős állomáshoz érkeztünk, ami nem csak egy érdekes nevű állomás! Ami az utazónak egyből szembe tűnik, az az állomás épületéből előbukkanó Csörgő becenevű mozdony eleje!

psx_20200501_095452.jpg

Az M41 2213 mozdony korábban balesetet szenvedett és az egyik vezetőállása ide került. Hirtelen mást észre sem vettem, és a látvány rögtön megállásra késztetett az út szélén. A kocsiból kiszállva aztán elámultam. Nem csak a falból kilógó vezetőállás a különleges itt. Az épület tetején van egy hajtány, tőle jobbra egy iparvasúti Mazsola pózol. Jelzőberendezések, vasúti relikviák, egy rendszámokkal dekorált fa, s sok apróság, mint egy múzeumban! Vasúti közlekedés alig van, csak idényben fordul meg erre vonat, reggel és este. Az épület vendéglátó egységként is üzemel, nem messze tőle van egy horgásztó is. Belépődíj nincs, de az itt tanyázó kutyák érdeklődésére számítani lehet. Nem vadak, csak kíváncsiak.

psx_20200501_095413.jpg

1956 van megadva gyártási évnek, szolgált Csepelen, Miskolcon, Füzesabonyban. Itt már motor nélkül pózol.

psx_20200501_095315.jpg
A csend, a porosan vibráló levegő a régi tavaszok hangulatát idézte. Az idő egy pillanatra megállt, és távozóban még egyszer meggyőződtem a visszapillantóban, hogy nem csak álmodtam a valószerűtlen élményt. Sokáig hatása alatt is maradtam, pedig aznap még voltunk pár szép helyen, de az majd a következő beszámolóra marad.

psx_20200501_095206.jpg

psx_20200501_095112.jpg

A rendszámokkal való dekorálás nem csak itt került elő, láttunk így dekorált kerítést is.

psx_20200501_094935.jpg

Egyedi kertrendezés

psx_20200501_095731.jpg

psx_20200501_095809.jpg

Szólj hozzá

Utazás Vonat Csörgő Mazsola An-2 Pusztakettős A21 011