2016. máj 03.

Okosítsunk autót!

írta: DDQ
Okosítsunk autót!

Kütyüre fel!

2016-03-23_19_48_49.jpg

Őt már nem nagyon kell, jót pihen így is

 Ma már ott tarunk, hogy tartunk, minden „okos” lett. A tv, az óra, telefon, hűtő…még a vasalódeszka is! Persze, az autók sem maradhattak ki a dologból, ma már a csúcsmodellek is „okosak”. Sokkal több infót adnak a vezetőnek, átszabható a műszerfaluk, szerkeszthetőek az adatok, s online szolgáltatások is elérhetőek.

Jó, ezek a dolgok igazán nem okosak, csak sokat tudnak, okos az, aki ésszel használja ki a lehetőségeket.

 Egy igazán nem elhanyagolható tulajdonsága közös ezeknek az autóknak, hogy drágák. Az átlag autós, csak csorgatja a nyálát. De mit tegyen a nép egyszerű gyermeke, ha öregecske autóját szeretné elérhető áron, megfelelő minőségben okosabbá tenni?

 Első lépésben tájékozódjon, hogy mire képes az autója, s mi lenne az igénye. Mivel bír el, mint átlag felhasználó? Ugyanis, beláthatjuk, akit zavar maga a közlekedés, a kormány, a tükör, az irányjelző kar, az bele se fogjon. Mert a sok kütyü aztán összezavarja, s kész a baj!

Autóból is jó, ha rendelkezik OBDII csatival. Ezeknél jobbak a lehetőségek, de régebbi gépeknél sem lehetetlen küldetés. De az sem biztos, hogy elég, mert a korai példányok kevés dologra alkalmasak. Jó, ha egy autószerelőt megkérdezünk, mielőtt belevágunk.

Én személy szerint, már a Ladás korszakban sem elégedtem meg az alap műszerekkel, s egyenesen kiborított később pl. hogy az Opel H sorozata milyen gyengén műszerezett volt. S még sorolhatnám. Persze van, aki elvan, a minimál stílussal, s a sok adat csak zavarná. De engem jobban kielégít egy repülős műszerfal. Így bele is vágtam.

20160503_114438.jpg

Utólagos elhelyezés, a lehetőségek száma szinte végtelen, csak biztonságos legyen. Pl az A oszlopra felhelyezett műszercsoport növelheti a holt teret!

Jó dolog okosítani az autót?

  Mindenképpen! Ugyanis az információ nagy kincs! S minél többet tudunk négykerekű kedvencünkről, annál jobban tudunk rá figyelni! Nem érdemes csak az alap műszerekre hagyatkozni, mert azok csak tájékoztató adatok. Pl. a hűtőfolyadék hőmérője nagyon tág tartományra van kalibrálva. Képes arra a huncutságra, hogy üzemi hőfokot jelezzen, kb 90 fokot, miközben a valódi érték 75-110 C között bárhol lehet! Ez ugyebár eléggé elnagyolt! A motor állapotáról, az esetleges kezdődő meghibásodásról elég sokat elárulhatnak a változó adatok. Ha időben felfigyelünk, megelőzhető a baj! Nem mindegy, hogy mikor, mit és mennyiért javíttatunk meg!

A hűtőfolyadék közel állandó értéken tartva cirkulál a rendszerben, köszönhetően a termosztátnak. S ha van egy kiegészítő műszerünk, az pontosan jelzi, mikor tuti már a hőfok. Így látjuk azt is, ha valamiért kezd eltérni a szokásostól. Ha elindul lefelé, vagy felfelé, annak oka van! Elkövesedett rendszer, kopott vízpumpa, döglődő termosztát, szivárgás s még annyi minden. S milyen jó, ha nem a motorháztető alól felcsapó pára, és az egyszer csak pirosba vágtató műszerből tudjuk meg, hogy baj van! Megelőzés!

A motor szempontjából nagyon fontos az olaj állapota. Ha kímélni karjuk a kocsi szívét, erre különösen figyelni kell! Az olaj két jelentős paramétere is mérhető pluszban, amit jó, ha figyelemmel kísérünk. Az egyik a hőfok. Ugyanis hiába közelít a hűtőközeg az üzemi hőfokhoz, az olaj az még sehol sincs. S nem tesz jót, ha ilyenkor tapossuk a gépet. A megszokottól eltérő hőfok, vagy a lassú emelkedés figyelmeztethet minket! Elmulasztott olajcserére, kopásra, minden olyanra, amit ha nem veszünk komolyan, nagyon zsebbenyúlós lehet a vége!

Éppen ezért, nem árt, ha tisztában vagyunk az olajnyomással is! Sokat elárul a változása, s intő jel lehet ez is!

Nem árt, ha szemmel tartjuk az elektromos rendszert is. Így elkerülhetjük, hogy egy hideg hajnalon, amikor épp késésben vagyunk, ne induljon a motor! Ugyanis előre láthatjuk, hogy jön a baj, ha „okosak” vagyunk. Vagy közkeletű szóval, az autónk „okos”!

A megfigyelhető paramétereknek se szeri, se száma. Csak azt tartsuk szem előtt, nehogy elvesszünk a műszerek rengetegében!
2016-05-03_13_06_19.jpg

Fordulatszám, sebesség, hűtőfolyadék hőfok, gyorsulás, gázpedál állás, csak a fedélzeti kompi szab határt

Hogyan oldjuk meg?

 Megoldható hagyományos műszerek beépítésével, és modern elektronikus rendszerek alkalmazásával. Ha az autónk régebbi, nincs diagnosztikai csatlakozója, a hagyományos vezrió a célra vezető. Szerencsénkre, ma már minden valamire való webshop kínálatában találunk kiegészítő műszereket. Itt is érdemesebb, felsőbb árfekvést keresni, s csomagban megvenni ezeket. Tokkal – vonóval árulják már őket, műszertartóval és jeladókkal, szerelékekkel együtt. A minőséget meg kell fizetni, így nem okozunk kárt és bosszúságot magunknak!

A másik megoldás, egy OBDII csatlakozóba illeszthető jeladó. Ez a jármű fedélzeti rendszerinek adatiból veszi a jeleket. Akár bluetooth, akár USB-n keresztül átvihetjük az adatokat a megjeleníthető eszközre. Ez lehet bármilyen Androidos, vagy más op. rendszerű készülék. Tablet, kiszolgált okos telefon is megteszi. Akár adott típusra írt, akár általános használatú programot keresünk, széles választékot találunk. Lehet ingyenes, vagy fizetős formában. Nagy előnye, ennek a megoldásnak, hogy változtathatjuk a kinyert adatok halmazát, személyre szabhatjuk a műszerfalat. Alap hibakódokat kezelhetünk, törölhetünk. Percre pontosan visszakereshetjük, hogy hol, milyen sebességnél, milyen motorparamétereknél, mikor keletkezett a hiba. S még hibakódunk is lesz! Persze ezen nem mindig tud az ember elmenni, ugyanis a hibakeresés szakembert kíván! Egy sima vezetékszakadás is tud irtózatos hibakód rengeteget generálni! Ami már azt vizionálja, hogy a kocsi a roncstelepen köt ki, vagy csődbe megyünk…

2016_05_03_12_01_28_1.jpg

Valós adatmegjelenítés, térképes útvonalkezelés, hibakódkeresés, típusra hangolás, számtalan lehetőség

 S mennyivel jobb, ha kedvenc szerelőnket már úgy keressük fel, hogy tudunk neki adatokat szolgáltatni. S mi is védve vagyunk. Ugyanis a neten minden típus, majd minden hibakódja, az azokat generáló jelenségek, s a javítási útmutatók, cserélendő alkatrészek is megvannak, jó eséllyel. Így a szerelőhöz már eleve úgy tudunk menni, hogy tudjuk, mire számítsunk. S nem fognak azzal kábítani, hogy az index belever a karterba, ezért cserélni kell a tetősínt is!  

 Persze, az sem jó, ha okoskodunk, s megmondjuk neki a tutit! Azt nem szertik a szakik. Legyünk tájékozottak, partnerek, s tartsuk nyitva a szemünk. Ennyi.

S ha már mindent tudunk az autónkról, akkor hajrá, nyomjuk a gázt! Amíg jól le nem trafiznak ,s jön a csekk!

Ezt is meg lehet előzni, elég jó hatásfokkal. Itt nem az illegális megoldásokat ajánlom. Sőt! Kerüljük azokat mindenképp! Szerencsénkre van legális megoldás, ami eredményes! Az egyik az, hogy nem hajtunk gyorsan! Ugye, milyen egyszerű?

2016_05_03_12_02_19_1.jpg

Hibakód lista

Jó, jó, tudom, ez lehetetlen küldetés időnként. Akkor?

Akkor használjuk a modern kor vívmányait. A népszerű appokat, a legális előjelzőket, detektorokat. Lehetőleg kombinálva. Kicsit költséges, de gyorsan visszahozza az árát! Mire is gondolok? Egy okos telefonnal, vagy GPS-el könnyen szerezhetünk adatokat a telepített sebességmérőkről, a trafis helyekről, s belőhetjük járművünk sebességét. Ez némileg el fog térni az óra által mutatottól. / S ha még hozzá tesszük a bírságolási, feljelentési tűréshatárt, nyerünk egy kis dinamikát. / Így bizton hajthatunk, s még azt is elérjük, hogy gyorsabbak leszünk. S mégis szabályosak! S ha nagyon ott vagyunk a szeren, veszünk egy csipogót, olyan szélvédőre tehető fajtát. Ezek a telepített, s újonnan kihelyezett ketyeréket nagy biztonsággal jelzik. Ezt kiegészítve, még a rendszám mellé is tegyünk érzékelőt, ez a mobil mérőállomásokat fogja nekünk jelezni. Így egy kicsit zajosabb lesz a vezető munkahelye, de megéri. Bőven! S saját tapasztalat, hogy működik!

20160503_114356.jpg

Kereskedelmi forgalomban kapható, legális előre jelző eszköz / Gyorshajtásra nem jogosít!/

De figyelem! Ezek csak segítenek, plusz infókat adnak! Nem védenek meg a büntetéstől! Sem a felelőtlen gyorshajtás következményitől!

 S jó szolgálatot tehet még egy fedélzeti kamera is. Érdekes felvételek készülhetnek, akár úti film készítése a cél, vagy a balesetek miatt tesszük fel.

A többi, meg már csak úri huncutság! Gondolok itt a parkoló radarra, körkörös kamerára, internetkapcsolatra, beszélő riasztóra…

S legyen itt a saját példám:

Én egy VW 1,8 T Passat / igen benzines, nem dízel/ gépkocsit tettem okosabbá. Vegyesen használva a felsorolt eszközöket. Kapott külön voltmérőt, olajhőfok, és nyomásmérőt. Az OBDII  csatiban egy bluetooth OBD Scan van. Az fedélzeti komputerből kinyert plusz adatokat egy kiszolgált mobil mutatja, s mindig tisztában vagyok a valós sebességgel is ez által. Van egy besugárzás jelző az ablakban, és egy a rendszám mellett. S persze egy gyorsulásérzékelős kamera is van a fedélzeten.

2016_05_03_12_06_21.jpg

 Jó szolgálatot tehet problémás eseteknél. 

Egyet ne felejtsünk el! Első a biztonság! Helyesen, az időjárásnak és útviszonyoknak megfelelően válasszunk sebességet! Nem kötelező mindig a megengedett sebességgel hajtani! Legyünk tekintettel másokra és a saját korlátainkra! Ismerjük az autónkat, s menettulajdonságait! Használjuk az aktív és passzív biztonsági berendezéseket! Legyünk szabálykövetőek. Csak ellenőrzött forrásból vásároljunk alkatrészeket! Azokat szakember szerelje be, s mindig tartsuk be a biztonsági előírásokat! A figyelmünket semmi ne vonja el a vezetéstől!       

Jó utat!                                     

Szólj hozzá

Hobbi