2019. feb 07.

Gépeltérítők kedvence : Az An-24-es

írta: DDQ
Gépeltérítők kedvence : Az An-24-es

 

 caei28hucaan1xf.jpg

An-24 LP, tűzoltásra tervezett változat

Sosem gondoltam volna, hogy az AN-24-es repülőgépek történetének ilyen érdekes szála is van! Gyerekként találkoztam ezzel a típussal először, amikor elhúzott felettem Tököl irányába. Akkor még nem  sok fogalmam volt a repülésről, s csak csodáltam ezeket a szárnyaló gépeket. Később az élet a repülés felé sodort, s Tökölön a Pestvidéki Gépgyárba kihelyezett tantermek mögött, a kerítésnél találkoztam újra a típussal. A Vitéz Háry László Vegyes Repülőosztály is a repülőtéren települt, s két An-24-es is volt az általuk üzemeltetett gépek között. Tanítási szünetekben rendszerint a kerítés mellett lógtunk, néztük a Zlineket, az L-410-est s néha akadt különleges csemege. Ilyen volt a „Nyitott égbolt” rendezvény keretében ide látogató Nimród is. A  907-es és 908-as oldalszámú  gépeknek már nem sok volt hátra akkoriban, de időnként láttuk a feladatra induló, vagy onnan visszatérő valamelyik An-24-est. Aztán sokáig nem láttam egyiket sem, mígnem eljutottam Szolnokra, a régi múzeumba, ahol örömmel fedeztem a fel a régi ismerőst, a 907-est! Újabb hosszú szünet következett, s legközelebb akkor kerültem újra kapcsolatba a típussal, amikor az RLT oldalain megjelenő cikksorozatomban ez a repülő vált főszereplővé! Ismerkedjünk meg egy kicsit ezzel a nagyszerű típussal, mielőtt jönnének a gépeltérítések!

img-20130615-00505.jpg

A Repülési Lexikon szerint :

 

Két hajtóműves, rövid hatótávolságú szállító repülőgép. Az Antonov iroda 32-40 utasüléssel, füves repülőtéren, szélsőséges hőmérsékleti közötti üzemelésre, 15.000 felszállási és 30.000 üzemóra élettartamra tervezte. A prototípus első felszállása 1960-ban volt, 1963-ban állították rendszerbe. 1978-ig 1.000 példányban épült, 14 ország üzemeltetésében. Kínában Yunsuji-7 néven klónozták, és gyártották.

Jellemzői : felsőszárnyas elrendezés, hagyományos farokfelületek, orrkerekes, behúzható futóművel. Két AI-24A típusú légcsavaros-gázturbinás hajtóművel, egyenként 1902 kW teljesítménnyel. Személyzete 5 fő, utaslétszám 50 fő. Fesztávolság 29,20 m, hossza 23,53 m, üres tömege 14060 kg, felszállótömeg 21 000 kg, utazósebesség 6000 méteren 450 km/h. Szolgálati csúcsmagassága 8400 méter, hatótáv 640-3000 km.

Ez elég szűkszavú, nézzük mit lehet tudni még ezen kívül:

 4674838768_0270f07e29.jpg

Az An-24-es más források szerint egy 1957-es tervezésű 44 férőhelyes, két hajtóműves szállítógép, Nato kódja : Coke. Az első repülést 1958-ra teszik, s a legyártott darabszám is más. 2010-ben még 297 repülőképes példánya volt. Az Il-14-es típus leváltására tervezték, azzal a céllal, hogy az ország távoli, nem kiépített, füves repterein is üzemeltetni tudják. Kialakítása és robosztus felépítése alkalmassá tette arra, hogy számos változatban, extrém körülmények között üzemeljen. Az eredeti gyártósor 985 gépet épített, ezen kívül Ulan Ude repülőgépgyára 180-at, az Irkutszk pedig 197 gépet szerelt össze, és a gyártás 1978-ig folyt. 

_-24_antonov.jpg

An-24T Troyanda, tengerészeti felderítő

Változatai:

  • An-24 , eredeti prototpus, 44 férőhellyel
  • An-24A, Kuznyecov Nk-4 hajtóművel szerelt változat
  • An-24 ALK, automatizált repülésvezérlő rendszerekkel szerelt változat
  • An-24AT, taktikai szállító, rakodórámpával, Istov TV-117Ds hajtóművel
  • An-24AT-RD, módosított hajtóművel
  • An-24AT-U, gyorsítórakétával, kiegészítő féklapokkal
  • An-24B, az alap utasszállító hosszabb törzsű, 50 személyes változata, fejlesztett szárnymechanikával, plusz üzemanyag tartállyal a törzsben
  • An-24D, a B változat hosszú távú változata, akár 60 fő számára
  • An-24LL, repülő laboratórium, meteorológiai vizsgálatokra, légialkalmassági vizsgálatokra
  • An-24LP, tűzoltó változat
  • An-24LR, oldalra néző radarokkal szerelve, jégfelderítést végeztek a jégmezők és hajózási útvonalak mentén
  • An24LR”nit”
  • An24PRT, mentő és kutató változat
  • An-24PS, szintén kutató változta, egyenesen a B változatból, elvetették alkalmazását
  • An24RR, sugárzás mérő berendezésekkel, felderítő
  • An-24RT, módosított hajtóművel szerelt szállító
  • AN-24Rt, repülő átjátszó és reléállomás
  • An-24RV, export változat, erősebb hajtóművel
  • An-24Sht, repülő parancsnoki harcálláspont
  • An-24T, szállító változta, gyenge teljesítményű volt, nem rendszeresítették
  • An-24T-II, az előbbi módosított változata, eltérő rakodó nyílással, csörlővel és vésznyitási lehetőséggel
  • An-24T Troyanda, tengerészeti felderítő, tengeralattjáró elhárító
  • An-24TV, export változat
  • An-24USh, kiképző gép navigátorok számára
  • An-24V, 50 férőhelyes export változat, AI-24A hajtóművel – Nálunk is ez volt rendszerben.
  • An-24V-II, vegyes utas és cargo kialakítás

antonov_an-24lr_aeroflot_an1089472.jpg

An-24 LR, az oldalra néző radarokkal

avan24_1_3.png

S itt megszakítom a sort, ugyanis az An-26-os és más tovább számozott típusok jönnek sorban. Bár közös ősük a 24-es, mégis külön típusba lettek sorolva, és nálunk is rendszeresítve lettek. A típus sokoldalúságának, tartósságának köszönhetően elterjedt a világban, több, mint 40 ország légi ereje és polgári repülése vette használatba. 2018. júliusában a regiszter még 86 rendszeresen repülő példányt jegyzett…

 letoltes.jpg

Hosszú történetük során számos repülési esemény részesei voltak, valamint nem kímélték a katasztrófák sem ezt a típust. A keleti blokk országaiban elterjedt személyszállító változatai igen sok esetben – 34 regisztrált esetről vannak feljegyzések – lettek gépeltérítések elszenvedői. A szám korántsem pontos, ugyanis a Szovjetunióban a legtöbb eset nem is került nyilvánosságra. Az alább felsorolt esetek érdekessége leginkább az, hogy milyen sok volt  a lengyel gépeltérítések száma, valamint az, hogy egyes gépeket többször is eltérítettek! Jöjjön hát a lista, jó csemegézést!

       29273258372_f35e687daf_b.jpg

    Eltérített An-24-esek, és ahová eltérítették:

  1. United Arab Airlines, 1967. február 7., Amman
  2. Misrair, 1969. augusztus 18., El Wagah Egyiptom
  3. LOT, SP-LTK, 1969. október 19., Tegel
  4. LOT, SP-LTB,1969. november 20., Bécs
  5. LOT, 1970. június 5., Koppenhága, Dánia
  6. LOT, 1970. augusztus 7., Berlin
  7. LOT, 1970. augusztus 26, Ausztria
  8. United Arab Airlines, 1970. szeptember 16. – a fedélzeten tartózkodó biztonsági tiszt elhárította a támadást
  9. Balkan Bulgarian Airlines, 1975. június 28. Görögország
  10. Aeroflot, CCCR 46806, 1977. május 26., Svédország
  11. Balkan Bulgarian Airlines, 1977. június 18., Szerbia
  12. LOT, SP-LTH, 1977. október 18., Ausztria
  13. Aeroflot, 1978. november 10., Törökország ( meghiúsult)
  14. LOT, SP-LTB már másodszor, 1980. december 4, Tegel
  15. LOT, SP-LTB , harmadszor, 1981. január 10., meghiúsult
  16. LOT, SP-LTI, 1981. július 21, NSZK
  17. LOT, SP-LTI, másodszor, 1981. augusztus 5. , meghiúsult
  18. LOT, SP-LTC, 1981. augusztus 22., NSZK
  19. LOT, SP-LTG, 1981. szeptember 18., 12 fő téríttette el, NSZK
  20. LOT, SP-LTK, másodszor, 1981. szeptember 22., meghiúsult
  21. LOT, SP-LTP, 1981. szeptember 26., meghiúsult
  22. LOT, SP-LTG, másodszor 1982. április 30. Itt 8 gépeltérítő volt, de akadt a gépen 6 biztonsági tiszt is. A gép eljutott Nyugat Berlinbe…
  23. Aeroflot, 1982. november 7., Törökország
  24. LOT, SP-LTK, harmadszor, 1982. november 22, Tűzharc volt a gépeltérítés közben, ugyanis az egyik biztonsági tiszt volt a gépeltérítő. A fedélzeten tartózkodó másik őr lőtt rá, amikor elhagyta a gépet.
  25. Balkan Bulgarian Airlines, LZ-AND 1983. március 7. Négy, késekkel felfegyverzett gépeltérítő Törökországba akarta vinni a gépet. A pilóta addig manőverezett a géppel, amíg Várnában szállt le, itt a biztonsági erők lelőtték az egyik támadót, a többit elfogták.
  26. Aeroflot, 1985. december 19. A másodpilóta volt az elkövető, Kínában egy mezőn szálltak le üzemanyag hiány miatt.
  27. Cubana, CU-T1262, 1987. március 11, A Havannai felszállás után három utas kísérelte meg eltéríteni a gépet az USA irányába. Az utasok szembeszállottak az eltérítőkkel, ennek során felrobbant egy kézigránát, 13 ember sérülését okozva. Az egyik gépeltérítőt egy rendőr lelőtte a fedélzeten, a többit elkapták.
  28. Aeroflot, 1989. január 21. Egy utas még gurulás közben megkísérelte eltéríteni a gépet egy fegyverrel, tűzharc tört ki. A személyzet sebesüléseik ellenére megakadályozta az eltérítést.
  29. Aeroflot, 1990. október 7., A személyzet és utasok megakadályozták.
  30. Aeroflot, 1991. március 4, Meghiúsult, a géprabló belehalt a saját gránátja okozta sérülésbe.
  31. Cubana, 1994. május 8, A pilóta kizárta a másodpilótát a gépből és Miamiba repült.
  32. Congo, 2000. december 1., Két gépeltérítő a Goma repülőtérre vitte a gépet, a fedélzeten lövöldöztek, egy ember meghalt.
  33. Cubana, 2003. március 31. Egy ember két gránáttal Key Westbe vitte a gépet.
  34. Daallo Airlines, 2009. november 2., A fegyveres gépeltérítőt az utasok legyűrték.

 

 4080678561_68393c04a4_z.jpg

an-24lr_03.jpg

66_big.jpg

photo1.jpg

5796297646_b6e9b26db0_b.jpg

 

Forrás: Repülési Lexikon, Wiki, Revolvy, Russian Airplanes, An-24 Official

Szólj hozzá

Repülő An-24 Acélszárnyak An-24 Rt