Zelemér különlegességei
Zelemér megállóhely nem csak egy hajdanvolt falucskának állít emléket nevével. Sokkal több minden csoportosul itt, ezen a parányi területen.
Kezdjük azzal, hogy ez állomás igazán különleges. No nem csak azért, mert a névadó falu már nem létezik, hanem azért is, mert található az állomás mellett egy kunhalom, és rajta egy templomrom. Hirtelen nem is tudom, van-e még olyan megállója a MÁV-nak, ahol közvetlenül az állomással szemben akad ilyen kuriózum. (Jó, Kengyel is különleges, "neki" szélmalma van! ) Maga a megállóhely nem sokat mutat, ablakai bedeszkázva, lassan el is veszik a buja növényzetben. S bármennyire is szeretem a vasutat, nem ezért, hanem a templom miatt jöttem ide. Debreceni látogatásunk során, míg felségem hivatalos programon volt, én ismerkedtem a környékkel. A városból a 35-ös úton indultam el Hajdúböszörmény felé, egészen a Bodaszőlő leágazásig. Már előtte jelzi egy tábla a romot, s nincs nehéz dolgunk, hogy odataláljunk, csak végig kell menni az úton, át a vasúti átjárón. Az út ezután elkanyarodik balra, de ha egyenesen haladunk, máris az állomásnál vagyunk, ahol le is tehetjük az autót, bringát, motort.
Rögtön feltűnik a rom, amely ott magasodik a dombon, azaz a kunhalmon. Ha átkelünk a vágányon, egy cölöpkerítéssel körbevett telekhez jutunk. A terület rendezett, a fű szépen levágva, szemét sehol. Számos pad van körben elhelyezve, asztalokkal, így egy kirándulás végcélja vagy közbenső állomása is lehet. A romokhoz egy íves lépcsősoron mehetünk fel, innen nem csak a torony maradványát, hanem a környék látképét is megcsodálhatjuk. Amikor ott jártam, kukorica földek látványát itta be a szemem mindenfelé.
A templom csodásan uralja a tájat, körbeöleli a csend, jó itt megpihenni. A padokon ülve végiggondolhatjuk az elpusztult falu sorsát, legendáját, majd megcsodálhatjuk a két szobrot, elolvashatjuk a tájékoztató táblákat is.
Már éppen indulóban voltam, amikor semmi mással össze nem téveszthető zajt hallottam! Egy szerelvény közeledett, igen komótosan.
S ekkor került a szemem elé, saját kerekein gurulva a következő különlegesség, amit elsőre sima Bz-nek néztem volna, de a színe fura volt. Mert hát az érkező masina Bzmot is meg nem is, ugyanis kicsit továbbgondolták. A jelenleg 136 001 pályaszámú gép is páratlan a maga nemében, ugyanis ez az egy van belőle! Úgy született, hogy egy Bzmot motorkocsit és egy BDzx mellékkocsit építettek egybe. Vasút fejlesztési próbálkozás volt, bár jól működik, nem követte újabb példány. Így mostanában Debrecenben állomásozik, s a környékbeli vonalakon rója a kilométereket.
Miután elcsattogott, még körbenéztem a környéken. Debrecenbe visszafelé elgondolkodtam rajta, mennyi különlegességgel is szolgált Zelemér. Az itt töltött alig egy óra alatt bepillantást nyertem a régmúlt történelem egy fejezetébe,felsétáltam egy kunhalomra, megcsodáltam egy romos templomot, érdeklődve néztem egy elhagyott állomást, és lencsevégre kaptam egy egyedülálló szerelvényt.
S annyi minden volt még hátra a napból...