A repülő Colt - An-2
Ancsát mindenki ismeri! Nem túlzó ez a kijelentés, hiszen egy olyan repülőgép, amely rendkívül sokoldalú, jellegzetes kinézetű, és igen hosszú ideje szárnyal felettünk. Formája a régi nagy háborúkat idézi, bár születése, - igaz nem sokkal - a második világháború utánra tehető. Jellegzetes hangja, és az égen végzett méltóságteljes repülése mindig vonzza a tekintetet.
Igazán nem számít már korszerű repülőgépnek (születésekor sem volt az),de a mai napig közkedvelt gép. Feltűnik a földek felett, s adottságait meghazudtoló módon kecses, miközben derekasan dolgozik. Rendszeresen bevetik a szúnyogok elleni harcban s ilyenkor a vízparti népek hálásan gondolnak rá. Repülőtereink, repülős klubok, ejtőernyősök kedvelt igáslova. Kiállításokon is megtalálható néhány példánya, no és az egyik gyorsétterem lánc vevőcsalogató látványosságai is. És ott vannak természetesen a repülőnapok, ahol igazi sztárrá vált mára!
Az AN-2 (mert hát róla van szó, ha valaki nem tudná) 74 éves, mármint maga az alapkonstrukció, mert a gyártása egészen 2004-ig tartott. Születése egy hosszabb folyamat eredménye, így 1947-ben vált véglegessé a neve és kinézete. Az anyaországon kívül gyártotta még Lengyelország, és Kina is. Ennek köszönhetően 18.000 példánya épült meg, számos változatban. Katonai, polgári, mezőgazdasági változatai mellett kísérleti és más egyéb célú felhasználásra is építettek belőle. A NATO keresztelte el Colt-nak, de ezen kívül is számos beceneve akadt.
Az Ancsa gyerekkorom óta kedvelt gépem, sokszor láttam munkában a földek felett. Olykor rémesen lassúnak tűnt, máskor meg veszedelmesen gyorsnak és hangosnak. Az orrában lévő kilenc hengeres csillag motor, közel ezer lóerős, s csodás hangja van.
Bár erősen megritkult a számuk, azért nem lehetetlen vele találkozni. A közelgő 75 éves évforduló okán alább következik pár kép, amely utazásaink során készült. Talán kezdődjön a sor a mára már bezárt Repülőmúzeum gépéről, ami ha jól láttam, már lassan átkerül a RepTár-ba.
Ime a hazai repülés legendás helyszínén, Nyíregyházán készült képek:
Repülőterek közelében, repülő napokon biztosan találkozunk velük. A Börgöndi Ancsa nincs a képek között, valahol elkevertem a képet. Amikor meg legutóbb ott voltam, nem láttam, eldugták valahova.
A híres Szegedi ötösfogat :
Még mindig Szeged:
S ahol mindig van Ancsa, mert ott lennie kell: Budaörs
A HA-YHB egy régi képen. Itt még háttal a hangárnak, azóta megfordult már. Érdemes közelről megnézni a fülke üvegezését!
Az Aeroparkban is akad belőle :
Börgöndi vendégszereplés :
Persze van amikor egy mezőn botlunk bele :
S van amikor a legendák találkoznak egy gépudvarban, valahol Fegyvernek közelében :
S végül jöjjön egy különlegesség! Igazi meglepetés éri az utazót, miközben a Domaszék környéki tanyavilágban bóklászik. Az egyik kanyar után észrevesz egy táblát :
Homokos földút, fasor, drótkerítés. Tájidegen itt ez a jelzés. De mégsem, mert kicsit odább ez a látvány fogad :
S a végére a csepeli Ancsa :
A ráadás: 51-es bázis
Persze a sor nem teljes, s ha összefutok még valamelyikkel, folytatom.