2021. feb 17.

A repülő Colt - An-2

írta: DDQ
A repülő Colt - An-2

psx_20210124_184848.jpg

Ancsát mindenki ismeri! Nem túlzó ez a kijelentés, hiszen egy olyan repülőgép, amely rendkívül sokoldalú, jellegzetes kinézetű, és igen hosszú ideje szárnyal felettünk. Formája a régi nagy háborúkat idézi, bár születése, - igaz nem sokkal - a második világháború utánra tehető. Jellegzetes hangja, és az égen végzett méltóságteljes repülése mindig vonzza a tekintetet. 

Igazán nem számít már korszerű repülőgépnek (születésekor sem volt az),de a mai napig közkedvelt gép. Feltűnik a földek felett, s adottságait meghazudtoló módon kecses, miközben derekasan dolgozik. Rendszeresen bevetik a szúnyogok elleni harcban s ilyenkor a vízparti népek hálásan gondolnak rá. Repülőtereink, repülős klubok, ejtőernyősök kedvelt igáslova. Kiállításokon is megtalálható néhány példánya, no és az egyik gyorsétterem lánc vevőcsalogató látványosságai is. És ott vannak természetesen a repülőnapok, ahol igazi sztárrá vált mára! 

Az AN-2 (mert hát róla van szó, ha valaki nem tudná) 74 éves, mármint maga az alapkonstrukció, mert a gyártása egészen 2004-ig tartott. Születése egy hosszabb folyamat eredménye, így 1947-ben vált véglegessé a neve és kinézete. Az anyaországon kívül gyártotta még Lengyelország, és Kina is. Ennek köszönhetően 18.000 példánya épült meg, számos változatban. Katonai, polgári, mezőgazdasági változatai mellett kísérleti és más egyéb célú felhasználásra is építettek belőle. A NATO keresztelte el Colt-nak, de ezen kívül is számos beceneve akadt. 

Az Ancsa gyerekkorom óta kedvelt gépem, sokszor láttam munkában a földek felett. Olykor rémesen lassúnak tűnt, máskor meg veszedelmesen gyorsnak és hangosnak. Az orrában lévő kilenc hengeres csillag motor, közel ezer lóerős, s csodás hangja van. 

Bár erősen megritkult a számuk, azért nem lehetetlen vele találkozni. A közelgő 75 éves évforduló okán alább következik pár kép, amely utazásaink során készült. Talán kezdődjön a sor a mára már bezárt Repülőmúzeum gépéről, ami ha jól láttam, már lassan átkerül a RepTár-ba.

psx_20210217_114426.jpg

Ime a hazai repülés legendás helyszínén, Nyíregyházán készült képek:

psx_20210217_120943.jpg

psx_20210217_114806.jpg

Repülőterek közelében, repülő napokon biztosan találkozunk velük. A Börgöndi Ancsa nincs a képek között, valahol elkevertem a képet. Amikor meg legutóbb ott voltam, nem láttam, eldugták valahova.

A híres Szegedi ötösfogat :

psx_20210217_114602.jpgpsx_20210217_114504.jpg

   Még mindig Szeged: 

psx_20160919_103921.jpg

2016-09-19_10_34_43.jpg

psx_20210217_115838.jpg

S ahol mindig van Ancsa, mert ott lennie kell: Budaörs

psx_20210217_115101.jpg

psx_20210217_115008.jpg

psx_20201120_145655.jpg

psx_20201120_143747.jpg

psx_20210217_115600.jpg

psx_20210217_115418.jpg

A HA-YHB egy régi képen. Itt még háttal a hangárnak, azóta megfordult már. Érdemes közelről megnézni a fülke üvegezését!

20160206_150552.jpg

Az Aeroparkban is akad belőle :

imgp0224.jpg

imgp0277.jpg

Börgöndi vendégszereplés :

psx_20210217_115215.jpg

Persze van amikor egy mezőn botlunk bele :

psx_20190916_194903.jpg

psx_20190916_194943.jpg

S van amikor a legendák találkoznak egy gépudvarban, valahol Fegyvernek közelében :

psx_20200501_095702.jpg

psx_20200501_095809.jpg

S végül jöjjön egy különlegesség! Igazi meglepetés éri az utazót, miközben a Domaszék környéki tanyavilágban bóklászik. Az egyik kanyar után észrevesz egy táblát :

psx_20200608_151003.jpg

Homokos földút, fasor, drótkerítés. Tájidegen itt ez a jelzés. De mégsem, mert kicsit odább ez a látvány fogad :

psx_20200608_151254.jpg

psx_20200611_180655.jpg

psx_20200608_151955.jpg

psx_20200607_202511.jpg

psx_20200608_150820.jpg

psx_20200608_150709.jpg

S a végére a csepeli Ancsa :

psx_20200314_194109.jpg

A ráadás: 51-es bázis

psx_20200830_081127.jpg

Persze a sor nem teljes, s ha összefutok még valamelyikkel, folytatom.

Szólj hozzá

Repülő Acélszárnyak An-2