2023. nov 03.

Az Északi

írta: DDQ
Az Északi

 

psx_20231027_182457.jpg

Jelenleg a Közlekedési Múzeum kiállítási anyaga, akár az egykori PECSA területén lévő repüléstörténeti kiállítás darabjai  - az ismert okok miatt - jórészt raktárakban pihennek, legnagyobb sajnálatomra.

A Közlekedési Múzeumban állandó épület híján sem állt meg a munka, rendre érkeznek hírek a kiállítási anyag bővüléséről. Folynak restaurálási munkák is, és néha pár különlegesebb tárgy is felbukkan itt-ott kiállítva.  A múzeum tervezett területén, a volt Északi Járműjavító épületében is vannak időnként kiállítások. Amikor sort tudok keríteni rá, elmegyek és megnézem az épp aktuális eseményt.

psx_20231027_181531.jpg

A járműjavító üzemcsarnoka méretéből adódóan pompás lehetőséget kínál a tárlatoknak, s ezt igyekeznek is kihasználni. Jelenleg a „Bringára váltva” kiállítás volt megtekinthető a szokásos díszletek között. Kiegészítésképp pedig egy mini Ikarus összeállítás is látható volt, csodásan helyreállított buszokkal.

Egy esős napon érkeztem a múzeumhoz, ahol a bejáratnál egy mesés faros Ikarusba botlottam. Ez a meglepetés már megadta a jó hangulat alapját, de bent változott a helyzet. Jobbra a már állandónak mondható vasúti szekció búslakodott. A 424-es félig körbekerítve, elkülönülve, székek között árválkodott. A Bobo helyére betolták az Árpád motorkocsit, amit sajnálok, hogy itt van. A különlegesen szép vasúti jármű nem olyan régen még járóképes volt, jó lenne újra a pályákon haladva látni. Persze ha már áll, legalább meg lehet nézni. De az nem túl szerencsés, hogy zajos gyerekcsapat csapkodja az ajtókat, ugrál az üléseken, rángatja a kapaszkodókat és ész nélkül tekergeti az ablakokat, míg a kísérő tanárok a székeken magukba roskadva ücsörögtek. Szerencsére egy idő után összeterelték őket és csend lett.

psx_20231027_181051.jpg

Az egyik beállóban egy rohadó villamosokból álló installáció jelentette az újdonságot, ha másért nem is, fotózási szempontból jó volt. A Koporsó is itt volt, egy kicsivel beljebb tolva pihent. Volt még egy papírból készült kiállítás is, a meg nem valósult városépítészeti tervekből.

Aztán következett az Ikarus sor, amit szépen körbe lehet járni, bár egy kicsit szellősebben is elhelyezhették volna a buszokat, tekintve, hogy hely van bőven.

20231027_122231.jpg

Amikor már kellő számú fotót csináltam, átsétáltam a bringás részre, amely nagy meglepetést okozott. Nem vártam tőle sokat, de kellemesen csalódtam. Sok érdekességet láttam a kerékpározás történetéből, egészen új dolgokat is. Arra meg egyáltalán nem számítottam, hogy ifjúkorom nagy kedvencével, a Fiat 131-esel itt találkozom majd. A Supermirafiori érdekes színfoltja volt a kiállításnak. A tárlatnak vannak interaktív elemei is, régi különleges kerékpárokat lehet kipróbálni.

img-20231027-wa0013.jpg

Mint említettem, kint esett, bent meg csöpögött. Egy ilyen épületnél ezt még el is nézem, Istvántelken jobban elázna minden. A fő gondom inkább az, hogy nem tudom, hány bőrt akarnak még lehúzni a dízel csarnokról ilyen formában. A pár ide betolt régi mozdony már lassan nem nyújt semmi újat, csak sajnálkozik az ember az állapotukon. A működőképes Koporsó szezonban meg mehetne világgá. A kiállítás a nagy hely miatt igen szerénynek tűnik, bőven lehetne és lenne is mit kiállítani. A belépőjegy árát is kezdem soknak találni, bármilyen jók is az időnkénti betét kiállítások. 

További képek:

20231027_115352.jpg

psx_20231027_182714.jpg

20231027_125123.jpg

20231027_123904.jpg

psx_20231027_182233.jpg

psx_20231027_181642.jpg

psx_20231027_174926.jpg

psx_20231027_174827.jpg

20231027_125602.jpg

psx_20231027_174622.jpg

20231027_125343.jpg

psx_20231027_181311.jpg

 

Szólj hozzá

Villamos Múzeum Kerékpár Északi Vasút Árpád motorvonat 242 001 Közledési Múzeum Bringára Váltva