Bobó az iparvagány
Annak idején, mikor elkezdtem a vasutat is fotózgatni, határozott elképzelésem volt, miket fogok lencsevégre kapni. Alap volt, hogy a Nohabok lesznek az alanyok, bár abból igen kevés van, s ritkán tudni pontosan, hol is vannak! Akkor bővítettem egy kicsit a kört, mondván jöhetnek a Csörgők, Szergejek. Minél több időt töltöttem a sínek mentén, annál inkább bővült a lista. Jöttek a Szilik, Gigantok és a magánvasutak gépei. Megannyi érdekes gép, jó téma. Persze bizonyos helyeken járva rájöttem, nagyon jól tud mutatni egy árva Bzmot is egy elhagyatott mellékvonalon. Így Ismerkedtem tehát szép lassan a többi mozdonnyal, vasúti járművel is. Amikor meg éppen nem jött semmi, jó témát adott egy sínek között hajladozó virág is…
A sok érdekes becenevű mozdony között szinte észrevétlen bújt meg a Bobó. S hogy mért így hívják ezt a gépet :
A MÁV M44 sorozat a MÁV legnagyobb darabszámú, Bo’Bo’ tengelyelrendezésű tolatómozdonya. Beceneve ebből ered „Bobó”.
A DVM2 gyári jelzésű mozdonyok fejlesztése az ötvenes évek elején kezdődött, majd a 2 prototípus-mozdony 1954-ben hagyta el az akkori MÁVAG mozdonygyár kapuját.
Az 1955-1956-ban elvégzett hazai próbák kihozták a jármű gyermekbetegségeit, majd az alapjában véve pozitív tapasztalatokra építve megkezdődött a mozdonytípus sorozatgyártása. Az első hét mozdony 1957 legvégén került a MÁV vonalaira.
A mozdonyok 4 tengelyes, 600 LE teljesítményű, 62 tonna össztömegű dízel-villamos járművek, melyek elsősorban tolatási célokra készültek, azonban 80 km/h végsebességük széles körű felhasználási területet biztosított számukra a kisebb és közepes terhelésű tehervonati szolgálatban is. Kezdetben, fűtésmentes időszakokban személy, sőt gyorsvonatokat is továbbítottak. A mozdonyok igen sikeresnek bizonyultak, 1954 és 1976 között a típusból összesen 926 darab készült. A MÁV mintegy 200 darabos állománya mellett a hazai vonalakon a GYSEV, a HÉV és igen sok iparvállalat hálózatán is közlekedtek, illetve ma is sikerrel teljesítenek szolgálatot.
Kisebb-nagyobb módosításokkal a lengyel, az egykori jugoszláv és szovjet, valamint a távoli koreai vasutak hálózatán is megjelentek, öregbítve az akkori magyar vasúti járműgyártás jó hírnevét.
Az ezredfordulóra a műszaki fejlődés és az üzemeltetői igények a mozdonytípus korszerűsítését tették szükségessé, amelyet először a GYSEV soproni karbantartó műhelyében, később a MÁV Szolnoki Járműjavítóban végeztek el a nagyobb teljesítményű és korszerűbb motorok beépítése mellett a teljes járművet rekonstruálva. Sopronban 2008-ig 14, míg Szolnokon 40 darab felújított mozdony készült el, ugyanakkor az eredeti kivitelű járművek is nagy darabszámban dolgoznak még a hazai vonalakon, hirdetve a magyar vasúti szakemberek és az egykori hazai vasúti járműgyártás sikereit és eredményességét.
448 429 a Fradiban serénykedik
Sokszor láttam, amikor a pályaudvarokon rendezték a kocsikat, de egyszer sem emeltem rá kamerát mindaddig, amíg szó szerint bele nem botlottam egybe Délegyházán. Délegyházára akkoriban szerettem kijárni, sokszor fordult itt meg a bánya miatt Szergej, mindenféle magánvasúti gép, s sok tehervonat is akadt. Azon a napon, a taksonyi oldalon, a kijáratnál állt egy Bobó. No - gondoltam magamban - ez meg hogy került ide?! Volt mögötte egy tartálykocsi is, elsőre azt gondoltam, valami igen rövidke és különleges tehervonatra bukkantam.
Mint később kiderült, az egyik tehervonatból kisoroztak egy tartályt. A katasztrófavédelem valamit talált rajta, s a Fradiból egy Bobót szalasztottak érte.
Bobó vezetőállás
Ez a mozdonyka is pont olyan csúnyácska volt, mint társai, de mint megtudtam, ebben Caterpillar motor dohogott. Bár a vontatómotor és minden más az eredeti volt, így kicsit félresikerült a modernizálás. Szerencsém volt, meg is nézhettem gépet. A szokásos olajos gépszag, a múzeumba való beltér rögtön megfogott. Elkezdtem figyelni ezeket az igen hasznos kis csúfságokat. Hamarosan láttam, hogy nemcsak a pályaudvaron serénykednek, hanem iparvágányokon is előfordulnak még, mint pl. a gyógyszergyár mozdonya, amely néha kikocog Rákosra.
449 110, a gyógyszergyár mozdonya, Rákosra vár bebocsájtást
Vagy a másik, amelyik mostanában a közeli színesfémtelepet szolgálja ki. De akad még magánvasúti is belőle, a többitől éltérő gúnyában. És persze ne feledkezzünk meg a HÉV zöld gépéről se, mert a MÁV-hoz sorolták,s kaptak még pár Bobót.
Régóta szolgálják az ipart és nagyvasutat, bár egyre fogyatkozó számban, de még helytállnak. Én meg örömmel üdvözlöm őket is, s ha lehet kattintok pár képet róluk.
Bobó galéria :